احساسات کودکان

۱۰ فعالیت برای کار با احساسات کودکان

۱۰ فعالیت برای کار با احساسات کودکان. امروزه بیشتر از گذشته به احساسات کودکان توجه می شود. البته در سایر مقاطع تاریخی همه ابعاد کودکی از جمله بعد عاطفی مورد توجه قرار گرفت. اما در دهه های اخیر اهمیت بیشتری به این موضوع داده شده است.

از این رو، در زمینه های آموزشی، تربیتی و روانی، مدیریت صحیح عواطف کودکان برای رشد خوب نوزاد – نوجوان بسیار مهم تلقی می شود. این به این دلیل است که تنظیم عاطفی خوب در دوران کودکی تأثیر مثبتی بر حل تعارض در آن سن و بزرگسالی دارد.

احساسات کودکان

با این حال، آیا واقعاً کودکان می توانند یاد بگیرند که احساسات خود را مدیریت کنند؟ اما، از چه سنی؟ در فضای زیر، این سوالات را حل می کنیم و برخی از فعالیت هایی که به کار آنها کمک می کند را به تفصیل شرح می دهیم.

چگونه می توان روی احساسات کودکان کار کرد؟

گفته می شود که کودکان مانند اسفنج هستند زیرا توانایی فوق العاده ای برای یادگیری دارند. با این حال، باید راه درستی برای نزدیک کردن دانش به سطح آنها پیدا کرد.

بنابراین، اگر بخواهیم در این مرحله روی احساسات کار کنیم، نمی توانیم با مفاهیم بسیار انتزاعی این کار را انجام دهیم. اگر این کار را به این صورت انجام دهیم، به احتمال زیاد آنها چیزی از آنچه ما می خواهیم یاد بگیرند نخواهند فهمید.

برعکس، اگر ایده‌ها را ساده‌سازی کنیم، از زبان خودشان و روش‌های یادگیری مورد علاقه‌شان استفاده کنیم، آن‌ها به راحتی با مفاهیم جدید آشنا می‌شوند و آنها را با دانش خود ادغام می‌کنند.

۱۰ فعالیت برای کار بر روی احساسات کودکان
همانطور که در مقاله منتشر شده در انجمن ملی آموزش کودکان خردسال اشاره شده است، احساسات بر توجه، حافظه و یادگیری تأثیر می گذارد. علاوه بر این، آنها برای ایجاد روابط اجتماعی و برای رفاه عمومی تعیین کننده هستند.

با این حال، ارتقاء رشد هوش هیجانی از دوران کودکی در بسیاری از زمینه‌های زندگی بزرگسالی عواقب دارد.

چه زمانی نوزادان یاد می گیرند که والدین خود را بشناسند؟

چه زمانی نوزادان یاد می گیرند که والدین خود را بشناسند؟

 

به همین دلیل، ما ۱۰ فعالیتی را به اشتراک می گذاریم که به کار بر روی احساسات کودکان کمک می کند. آنها را عملی کنید!

۱. فرهنگ عواطف
برای اینکه کودکان با احساسات خود آشنا شوند، یک تمرین خوب این است که آنها دقیقاً معنی هر یک از آنها را بفهمند. علاوه بر این، می توان آن را از سن دو سالگی انجام داد و می تواند با هر سنی سازگار شود.

این فعالیت شامل انتخاب عکس هایی از افرادی است که احساسات خاصی را بیان می کنند. بعد از اینکه آنها را داشتیم، آنها را برش می دهیم و در یک دفترچه می چسبانیم. در کنار آنها نام احساس را می نویسیم.

بسته به سن کودک، می‌توانیم احساسات را منعکس کنیم یا از کودک بخواهیم در مورد آن بنویسد. اگر بچه‌های خیلی کوچک هستند، فقط از احساسات اولیه مانند شادی، غم و عصبانیت استفاده می‌کنیم. اگر آنها بزرگتر باشند، می توانیم احساسات پیچیده تری را انتخاب کنیم.

۲. دفترچه عواطف
بسیاری از اوقات، کودکان نمی دانند چگونه احساسات خود را در زمانی که احساس می کنند هدایت کنند، به خصوص اگر آنها ناخوشایند باشند. یک راه خوب برای هدایت آنها از طریق نقاشی است.

کودک دفترچه ای خواهد داشت که هر زمان که نیاز داشته باشد می تواند احساسات خود را در آن ترسیم کند. به این ترتیب او می تواند بسته به لحظه و احساس، خط خطی کند یا نقاشی های دقیق تری بسازد.

جالب است که بتوانیم او را در این فرآیند همراهی کنیم و در نقاشی او تأمل کنیم. اگر کودک ناراحت است و تمایلی به صحبت کردن ندارد، بهتر است آن را به زمانی که آرامتر است موکول کنید.

۳. مجله احساسات

هنگامی که کودکان در نوشتن تسلط یافتند، یک عادت خوب این است که از آنها بخواهید هر روز احساساتی را که بیشتر بر آنها تأثیر گذاشته است بنویسند. برای سهولت در پایبندی به فعالیت، چند روز اول می‌توانیم آن را همراه با آنها در قالب تأمل انجام دهیم.

هنگامی که آنها پویایی را درک کردند، می توانند به تنهایی این کار را به روشی که برای آنها جذاب تر است انجام دهند. به عنوان یک دفترچه خاطرات، همچنین تعدادی نقاشی اضافه می کند، برجسته ترین احساسات روز را انتخاب می کند یا دلایل احساس قدردانی آنها در آن روز را فهرست می کند.

آرترودز پا چیست؟

۴. گوشه آرام
یکی دیگر از منابع خوب برای مدیریت بهتر احساسات کودکان، داشتن فضایی در خانه است که با آرامش همراه باشد. هنگامی که به دلایلی احساس می کنند تحت تأثیر احساسات خود قرار می گیرند، می توانند به آنجا بروند و استراحت کنند.

برای تاثیرگذاری بیشتر، می توانیم فضا را با آنها تزئین کنیم و با هم تصمیم بگیریم که چه عناصر و رنگ هایی به آرامش بیشتر آنها کمک می کند. اگر ما به عنوان بزرگسال نیز از آن فضا برای آرام شدن استفاده کنیم، کودکان راحت‌تر آن گوشه را با مدیریت احساسات خود مرتبط می‌کنند.

۵. خواندن داستان می تواند به احساسات کودکان کمک کند
امروزه تعداد زیادی داستان کودکان با هدف کار بر روی احساسات کودکان وجود دارد. نقشه های آنها درون نگری را تسهیل می کند و به آنها کمک می کند تا خود را بهتر بشناسند.

با این حال، هر داستانی که در خانه داشته باشیم می تواند ابزار خوبی برای کار روی احساسات باشد. اما، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که به شخصیت ها فکر کنیم.

ما می توانیم سوالاتی مانند:

به نظر شما شخصیت اصلی چه حسی دارد؟
به نظر شما چرا او این احساس را دارد؟
شما به جای او چه می کنید؟
چه کاری می تواند انجام دهد تا احساس بهتری داشته باشد؟
۶. موسیقی و بیان هنری را با هم ترکیب کنید
یک فعالیت خوب برای کودکان برای اینکه یاد بگیرند احساسات خود را هدایت کنند، انجام آن از طریق موسیقی است. برای این کار، قطعات مختلف موسیقی را انتخاب می کنیم. برخی آرام تر، برخی دیگر پرانرژی تر، برخی دیگر شاد، خنده دار یا مالیخولیایی.

ما آنها را بازتولید می کنیم و به کودک کمک می کنیم تا آنچه را که احساس می کند از طریق رقص، نقاشی، طراحی یا تقلید بیان کند. نکته مهم این است که او با احساساتی که موسیقی ایجاد می کند ارتباط برقرار کند و راهی برای هدایت آنها پیدا کند.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری

۷. جار خبر خوب یک راه عالی برای کار بر روی احساسات کودکان است
برای این فعالیت می توانیم از ظرف شیشه ای یا جعبه تزئین شده استفاده کنیم. علاوه بر این، باید ورق های کوچک کاغذ، مداد و رنگ ها را درست در کنار آن داشته باشیم.

چیزی که ما تشویق می کنیم این است که کودک بتواند تمام چیزهای خوبی را که برایش اتفاق می افتد نقاشی کند یا روی کاغذ بنویسد. ما آن را در ظرف نگه می داریم و هر از گاهی مژده را می خوانیم. اگر کودک روز بدی داشته باشد بسیار مفید خواهد بود.

۸. احساسات را تقلید کنید
این فعالیت ساده گروهی شامل نوشتن احساسات مختلف بر روی کاغذ یا کارت های مختلف است. سپس یکی از بچه ها باید یکی را انتخاب کند بدون اینکه بقیه آن را ببینند و از طریق میم معنای آن را عملی کند.

سپس، سایر کودکان باید حدس بزنند که او چه احساسی را از طریق حرکات توصیف می کند. کودکی که آن را حدس می‌زند، نفر بعدی است که بیرون می‌رود و میمکی می‌زند.

۹. احساسات کودکان: تئاتر
این یک فعالیت خوب برای کار گروهی است. هر کودک یک شخصیت را انتخاب می کند – چه خودش، چه از طریق عروسک یا اسباب بازی های دیگر – و نشان دهنده احساس خاصی از داستانی است که می خواهد نشان دهد.

۱۰. دماسنج احساسات
با کودک دو دماسنج را روی یک تکه مقوا بکشید. درست در کنار آنها چهره هایی را نیز نقاشی می کنیم که بیانگر احساسات هستند. در کنار اولین دماسنج، ناراحت کننده ترین احساسات. از بی علاقگی و غم در پایین ترین دما گرفته تا اعصاب و عصبانیت و عصبانیت در بالاترین درجه حرارت.

در کنار دماسنج دوم، مثبت ترین احساسات را ترسیم می کنیم. در دمای پایین‌تر، آرام‌ترین حالت‌ها، مانند آرامش، آرامش یا شاد بودن، تا فعال‌ترین آن‌ها در دمای بالاتر، مانند شادی، اشتیاق یا شادی.

فواید کلی کار با احساسات کودکان
فواید دانش عمیق عواطف برای کودکان بر چندین حوزه تأثیر می گذارد. بنابراین، نه تنها در سطح فردی به آنها کمک می کند، بلکه در رابطه با همکلاسی های خود، با دوستان یا خانواده هایشان نیز کمک می کند.
برای دقیق تر، برخی از مزایا به شرح زیر است:

خودشناسی آنها را عمیق تر کنید.
خودکنترلی بیشتری داشته باشید.
بهتر است احساسات آنها را بپذیرید، چه راحت باشند و چه ناراحت.
احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
عزت نفس آنها را افزایش دهید.
توانایی سازگاری آنها را افزایش دهید.
نسبت به آنچه برای آنها اتفاق می افتد فعال تر و مسئولیت پذیرتر باشید.
مهارت های اجتماعی آنها را بهبود بخشد.
ظرفیت همدلی آنها را توسعه دهید.
روابط سالم تری با افراد دیگر ایجاد کنید.
تعارضات با کودکان دیگر را به روشی بهتر مدیریت کنید.
به عنوان یک تیم بهتر کار کنید.
در خانه همزیستی بهتری داشته باشید.
در نهایت، یک راه خوب برای بهبود عملکرد تحصیلی آنها است.

۱۸ غذایی که در دوران بارداری باید بخورید

توصیه های نهایی برای کار بر روی احساسات کودکان

ما می‌توانیم استنباط کنیم که توسعه هوش هیجانی از طریق فعالیت‌های بازیگوشی ابزارهای روان‌شناختی خوبی را هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت فراهم می‌کند. با این حال، به عنوان بزرگسالان، ما باید به سرعت یادگیری کودکان احترام بگذاریم. یعنی ما نمی توانیم یادگیری را اجبار کنیم، هر چقدر هم که ارزشمند باشد.

انعطاف پذیری در آموزش ضروری است و کودکان همیشه مایل نیستند آنچه را که ما می خواهیم به آنها نشان دهیم بیاموزند. و بهترین راه برای آموزش نحوه مدیریت احساسات از طریق مثال است.

اگر خودمان هوش هیجانی خوبی داشته باشیم، به طور طبیعی به آنها آموزش خواهیم داد. از طریق زبان غیر کلامی ما، مکالمات ما، اعمال ما و همچنین اشتباهات ما، آنها می توانند بیشتر از هر بازی دیگری یاد بگیرند.

بنابراین، کسب منابع عاطفی فقط مربوط به کودکان نیست. هر چه بیشتر روی هوش هیجانی خود شرط بندی کنیم، منابع و استراتژی های بیشتری را می توانیم به فرزندانمان منتقل کنیم.

۶ راه برای پر پشت کردن مو

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *