بازی های حسی برای کودکان و نوزادان

بازی های حسی برای کودکان و نوزادان

بازی های حسی برای کودکان و نوزادان

بازی حسی به بازی هایی گفته می شود که تمام حس های کودک شما را درگیر خود می کند. حس هایی نظیر لامسه و بویایی و چشایی و بینایی.این بازی های فعالیت هایی هستند که هیچ ساختار مشخصی ندارند و هر کودک را بنا به سرعت خود درگیر بازی میکند. این بازی های در سن های مختلف برای کودکان متفاوت دیده می شود و ممکن است برخی از این بازی ها برای کودک شما احمقانه به نظر برسد. نوزادان معمولا با شنیدن صدای پرندگان لذت می بررند و از شنیدن صدای سگ ها می هرساند. اما ممکن است نوزادی با سن بیشتر تمایل با بازی با اسباب بازی داشته باشد و از صداهای بلند نترسد.

برنامه فرزند پروری

تشویق به بازی حسی برای کودکان بسیار مهم است:

محرک های حسی اولین چیزی است که هر نوزادی در بدو تولد با آن با دنیای اطراف خود آشنا می شود. بازی های حسی به فعالیت های تبدیل می شوند که به کودک شما در شناخت مهارت های خود بسیار کمک می کند و باعث آموزش روش های حل مسئله و تفکر  می شود. تحریک های شنیداری و حرکت های اولیه در افزایش مهارت زبانی و ریاضی کودکان موثرند. ایجاد آزادی در جستجو و کنکاش و کاوش می تواند یادگیری فرزند شما را قوی تر کند. اگر به فرزند خود فرصت بازی با سرعت خود را بدهید خواهید دید که حس کنجکاوی پشتکار بیشتری در حل مسئله دارد. این دو مسئله در مدرسه و بعدا در کار به فعالیت های فیزیکی کودک شما کمک بیشتری می کند. برخی فعالیت ها مانند خرد کردن کاغذ یا بازی با خاک رس باعث تقویت مهارت های ظریف حرکتی و افزایش دقت در کار را در بر دارد.
بازی های حسی برای کودکان و نوزادان

زمان مناسب برای شروع بازی های حسی با کودکان:

تقریبا میتوان گفت هیچ برنامه ای خاصی در این زمینه وجود ندارد. هر نوزادی با هر حرکت حسی واکنشی نشان می دهد و تحریک های زیاد می تواند برای کودک شما طاقت فرسا باشد و یا در برابر انجام این فعالیت ها مقاومت کند و علاقه ای به بازی نداشته باشد. کودکان با افزایش سن سرعت عمل بیشتر و دقت بهتری در انجام فعالیت ها به کار میبندند پس اجازه دهید با بزرگتر شدن ازادی بیشتری برای تحرکات حسی داشته باشند.ممکن است کودک شما در حین انجام یک فعالیت مشخص ناگهان متوجه حرکتی دیگر شود که برای او جذاب و عجیب است پس بهتر است باز هم ازادی را در انجام این فعالیت ها برای کودک خود در نظر بگیرید تا انگونه که هوش و حواس او میخواهد شروع به کاوش و جستجو کند .
هرگز کودک خود را مجبور نکنید که حتما باید این حرکت یا بازی را انجام دهد و اگر او آماده انجام آن بازی نیست و یا حتی علاقه یا حوصله انجام ان را ندارد او را رها کنید تا حس کنجکاوی در او پدیدار شود که مثلا خاک بازی چه حسی دارد یا سر هم کردن یک قطعه پازل چقدر می تواند برایش جذاب باشد.

تشخیص اوتیسم در کودکان

فعالیت های حسی برای کودکان نوپا:

قدم زدن با کودک:

با کودک خود قدم بزنید . درون کوچه یا پارک اجازه دهید اطراف را بررسی کند . صدای اطراف می تواند بیشترین فعالیت حسی و حرکتی را برای کودک شما به وجود اورد. میتوانید در حین حرکت اسم های اشیائ اطراف خود را بگویید. رنگ ها را نام ببرید و حتی به او بفهمانید که نسیمی در حال وزیدن است و تکان خوردن لباس یا موهایش به علت باد است.

اسباب بازی های پر سر و صدا بیاورید:

اغلب نوزدان در ۴ ماهگی جذب سر و صدا می شوند و با فشردن یک دکمه یا عروسک و ایجاد صدای جیرجیر یا جغجغ مجذوب می شوند.

لمس هر چیزی بادهان:

معمولا نوزادان هر چیزی را با دهان خود می گیررند و تست می کنند. این یک واکنش عمومی در همه نوزادان است و هر چیزی را که ببینند به دهان میبرند تا امتحان کنند. البته باید بسیار مراقب این حرکت در نوزادان و کودکان باشید زیرا که یکی از خطرناک ترین رفتار کودکان و نوزدان بردن اشیائ به سمت دهان است.

صدک رشد جنین چیست؟ 

بازی در حمام:

احتمالا آب بازی یکی از لذت بخش ترین بازی های دوران کودکی شما باشد. نوزادان با اب بسیار ارتباط خوبی دارند و کمی که بزرگتر شوند دویت دارند اب بازی کنند. پس در حمام چند اسباب بازی شناور در مقابلش قرار دهید تا تحریک شود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *