علائم تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری: ۶ علامت تخمک گذاری که باید بدانید

علائم تخمک گذاری: ۶ علامت تخمک گذاری که باید بدانید

تشخیص علائم تخمک گذاری – آزاد شدن یک تخمک بالغ از یکی از تخمدان ها که هر ماه اتفاق می افتد – زمانی که در تلاش برای باردار شدن هستید، کلیدی است. این به این دلیل است که شما فقط در زمان تخمک گذاری می توانید باردار شوید – یک پنجره کوچک در هر ماه (بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت) زمانی که تخمک زنده است.

خیلی شبیه به یک افتتاحیه نیست؟ بنابراین، طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) در نظر بگیرید که اسپرم می تواند سه تا پنج روز در رحم زندگی کند. حتی اگر چند روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است مقداری اسپرم در هنگام بیرون آمدن تخمک برای خوش آمدگویی وجود داشته باشد.

بنابراین چه علائم تخمک گذاری را باید برای زمان بندی درست آن جستجو کنید؟ در اینجا علائم تخمک گذاری وجود دارد که باید هنگام تلاش برای بارداری به دنبال آنها باشید.

 

Ovulation

 

علائم تخمک گذاری

در اینجا رایج ترین علائم تخمک گذاری که باید مراقب آنها بود، آورده شده است. برخی از زنان ممکن است تمام این علائم تخمک گذاری را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تعداد کمی را تجربه کنند.[۱]

۱. تغییر دمای بدن
در طول تخمک گذاری، دمای پایه بدن (BBT) کمی افزایش می یابد. شما در دو روز قبل از افزایش BBT بیشترین باروری را دارید. ترسیم نمودار BBT با استفاده از دماسنج مخصوص برای چند ماه ممکن است به شما کمک کند تا بارورترین روزهای خود را بهتر مشخص کنید.

Aaron K. Styer، عضو هیئت مدیره بررسی پزشکی What to Expect، M.D.، متخصص غدد تولید مثلی دارای گواهی هیئت مدیره و شریک موسس و مدیر پزشکی کلرادو، می گوید: با این حال، BBT روش ایده آلی برای زمانی که شما بیشترین باروری را دارید، نیست. مرکز پزشکی باروری (CCRM) بوستون، در نیوتن، ماساچوست. او توضیح می دهد: زمانی که BBT افزایش می یابد، ممکن است یک روز قبل تخمک گذاری داشته باشید.

۲. تغییرات در مخاط دهانه رحم
مخاط دهانه رحم با قوام لغزنده ای مشابه سفیده تخم مرغ شفاف تر و نازک تر می شود. ممکن است متوجه تغییر ثبات در لباس های خود شوید.

این را در ادامه بخوانید

۱۱ دلیل برای از دست دادن یا دیر پریود

PMS در مقابل علائم بارداری: آیا می توانید تفاوت را تشخیص دهید؟

 

۵ بیماری پوستی در کودکان

 

علائم تخمک گذاری، آیا من باردار هستم؟

۳. درد تخمک گذاری
ممکن است کمی درد یا گرفتگی خفیف در قسمت تحتانی شکم خود احساس کنید (به این حالت میتل اشمرز می گویند).

۴. تقویت میل جنسی
میل جنسی شما ممکن است دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری افزایش یابد. دکتر استایر توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد این به دلیل افزایش تستوسترون، برجسته‌ترین «هورمون مردانه» تخمدان‌ها باشد.

۵. ولو تغییر می کند
لابیای شما یا قسمت بیرونی اندام تناسلی شما ممکن است متورم شود.

۶. حساس شدن سینه ها
نوسانات هورمونی باعث حساسیت سینه ها و درد نوک سینه ها برای برخی از زنان می شود.

چه زمانی تخمک گذاری اتفاق می افتد؟
تخمک گذاری معمولاً در نیمه چرخه قاعدگی، یا حدود روز ۱۴ چرخه متوسط ۲۸ روزه، از روز اول یک قاعدگی تا روز اول قاعدگی بعدی رخ می دهد.[۲]

دکتر استایر، که به مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess و بیمارستان نیوتن ولزلی در بوستون وابسته است، می‌گوید: «به عنوان یک قانون کلی، تخمک‌گذاری ۱۳ تا ۱۴ روز قبل از قاعدگی [مورد انتظار] بعدی شما اتفاق می‌افتد.

مانند هر چیزی که مربوط به بارداری است، در اینجا نیز طیف وسیعی از موارد طبیعی وجود دارد. چرخه ها می توانند بین ۲۳ تا ۳۵ روز طول بکشند و حتی چرخه و زمان تخمک گذاری شما ممکن است از ماه به ماه کمی متفاوت باشد.

دکتر استایر می گوید: اکثر زنان دوره های منظم و قابل پیش بینی دارند و “تخمین بازه زمانی تخمک گذاری معمولاً ساده است.”

با این حال، اگر قاعدگی شما “غیرقابل پیش بینی، ناسازگار باشد یا در فاصله زمانی بیشتر از هر ۴۰ روز اتفاق بیفتد، ردیابی تخمک گذاری دشوار است.”

 

علائم تخمک گذاری، تخمک گذاری چقدر طول می کشد؟

تخمک را می توان بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری بارور کرد. مدت زمان مشخصی که طول می کشد تا تخمک توسط تخمدان آزاد شود و توسط لوله فالوپ گرفته شود متغیر است، اما معمولاً ۱۲ تا ۳۶ ساعت پس از افزایش هورمون LH رخ می دهد.

دکتر استایر پیشنهاد می کند: اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، “بهتر است که از چهار تا پنج روز قبل از تخمک گذاری پیش بینی شده تا روز تخمک گذاری، یک روز در میان رابطه داشته باشید.”

حتی مقداری انعطاف در این پنجره وجود دارد. او می افزاید: «اگرچه احتمال کمتری دارد، اما اگر در بازه زمانی ۲۴ ساعته پس از تخمک گذاری پیش بینی شده رابطه جنسی داشته باشید، هنوز هم می توان باردار شد.

ACOG تخمین می‌زند که زوج‌های سالمی که از کنترل بارداری استفاده نمی‌کنند، معمولاً در طول هر چرخه ماهیانه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد شانس باردار شدن دارند. این میزان در اواسط ۳۰ سالگی زنان شروع به کاهش می کند و بسته به شرایط می تواند بسیار متفاوت باشد. البته، هدف داشتن رابطه جنسی در روز تخمک گذاری، احتمال باردار شدن هر زوجی را افزایش می دهد.

و به یاد داشته باشید: برای بچه دار شدن فقط یک اسپرم لازم است. این به این معنی است که اگر تا پنج روز قبل از تخمک گذاری و یک روز بعد از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است باردار شوید.

۵ بیماری پوستی در کودکان

نحوه ردیابی تخمک گذاری
روش های مختلفی برای ردیابی تخمک گذاری و پیش بینی زمان شروع تخمک گذاری وجود دارد. در اینجا نحوه آماده شدن برای تخمک گذاری و تعیین زمان دقیق آمده است:

نحوه ردیابی تخمک گذاری
روش های مختلفی برای ردیابی تخمک گذاری و پیش بینی زمان شروع تخمک گذاری وجود دارد. در اینجا نحوه آماده شدن برای تخمک گذاری و تعیین زمان دقیق آمده است:

چرخه قاعدگی خود را نمودار کنید
یک تقویم چرخه قاعدگی را برای چند ماه نگه دارید تا بتوانید ایده ای در مورد آنچه برای شما طبیعی است به دست آورید – یا از ابزارهایی استفاده کنید که می توانند به شما کمک کنند تا مشخص کنید چه روزهایی بیشتر در معرض تخمک گذاری هستید، مانند ماشین حساب تخمک گذاری چه انتظاری دارید. اگر قاعدگی شما نامنظم است، باید نسبت به سایر علائم تخمک گذاری هوشیارتر باشید.

 

علائم تخمک گذاری، به بدنت گوش کن

آیا می توانید تخمک گذاری را احساس کنید؟ دکتر استایر می گوید: «بعضی از زنان ممکن است درد خفیف تا متوسط لگن، گرفتگی یا ناراحتی در خط وسط یا در یک طرف در روز یا روز بعد از تخمک گذاری داشته باشند. شما ممکن است این را به عنوان یک درد یا یک سری گرفتگی متوجه شوید.

تصور می شود که این یادآور ماهانه باروری که mittelschmerz – آلمانی برای “درد میانی” نامیده می شود، نتیجه بلوغ یا آزاد شدن تخمک از تخمدان است. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، این بیماری تقریباً ۴۰ درصد از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. [۳] به دقت توجه کنید، و ممکن است احتمال بیشتری برای دریافت پیام وجود داشته باشد.

 

علائم تخمک گذاری، دمای پایه بدن خود را پیگیری کنید

دمای پایه بدن شما، یا BBT، یعنی. دمای پایه بدن که با یک دماسنج مخصوص گرفته می‌شود، اندازه‌گیری پایه‌ای است که صبح، حداقل بعد از سه تا پنج ساعت خواب و قبل از بلند شدن از رختخواب، صحبت کردن یا حتی نشستن دریافت می‌کنید.

با بروز نوسانات در سطح هورمون، BBT شما در طول چرخه تغییر می کند. در نیمه اول چرخه قبل از تخمک گذاری، استروژن غالب است.

در نیمه دوم پس از تخمک گذاری، افزایش پروژسترون وجود دارد که دمای بدن شما را افزایش می دهد زیرا رحم شما را برای کاشت تخمک بارور شده آماده می کند. به گفته NIH، این بدان معناست که دمای شما در نیمه دوم ماه حدود ½ تا ۱ درجه فارنهایت بالاتر از نیمه اول خواهد بود.

سردرگم؟ نکته اصلی اینجاست: دمای پایه بدن شما قبل از تخمک گذاری و در زمان تخمک گذاری به پایین ترین حد خود می رسد و بلافاصله به محض وقوع تخمک گذاری حدود نیم درجه افزایش می یابد.

 

image

به خاطر داشته باشید که ترسیم BBT برای تنها یک ماه به شما امکان نمی‌دهد روز تخمک‌گذاری را پیش‌بینی کنید، بلکه شواهدی مبنی بر تخمک‌گذاری پس از وقوع به شما ارائه می‌دهد. دکتر استایر می گوید: دمای پایه بدن (BBT) مطمئن ترین روش برای پیش بینی تخمک گذاری قبل از وقوع آن نیست. افزایش BBT معمولا تا ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری تشخیص داده نمی شود. در این مرحله، احتمال بارداری بسیار کم است.»

با این حال، ردیابی BBT در طی چند ماه به شما کمک می‌کند الگویی را در چرخه‌های خود مشاهده کنید، و به شما امکان می‌دهد پیش‌بینی کنید روزهای بارور شما چه زمانی است – و بر این اساس چه زمانی به رختخواب بروید.

بسیاری از زنان این رویکرد را کمی خسته‌کننده می‌دانند، و مهم است بدانید که مطالعات نشان داده‌اند که زمان تخمک‌گذاری در بین زنان پس از کاهش دما متفاوت است. کیت های پیش بینی تخمک گذاری دقیق تر هستند.

علائم تخمک گذاری، به ترشحات توجه کنید
دکتر استایر می گوید: «شایع ترین علامت تخمک گذاری معمولاً افزایش مقدار مخاط نازک و «آبی» گردن رحم است. این مخاط دهانه رحم، که به عنوان ترشحات متوجه آن خواهید شد، اسپرم را به تخمک در اعماق درون شما می برد.

پس از پایان دوره قاعدگی، به معنای واقعی کلمه دچار یک دوره خشکی خواهید شد: در صورت وجود، نباید انتظار مخاط دهانه رحم زیادی داشته باشید. با ادامه چرخه، متوجه افزایش مقدار مخاط خواهید شد که ظاهری اغلب سفید یا کدر دارد – و اگر سعی کنید آن را بین انگشتان خود بکشید، از هم می‌شکند.

سه تا چهار روز قبل از تخمک گذاری، این مخاط حتی زیادتر می شود، اما اکنون نازک تر، شفاف تر و لغزنده تر مانند سفیده تخم مرغ است. اگر سعی کنید آن را بین انگشتان خود بکشید، می توانید آن را چند اینچ قبل از اینکه پاره شود آن را در یک رشته بکشید (برای تفریح در حمام چطور است؟). این مخاط دهانه رحم سفیده تخم مرغ نشانه دیگری از تخمک گذاری قریب الوقوع است.

دکتر استایر می گوید حدود دو تا سه روز پس از تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم غلیظ می شود و حجم آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در کنار BBT در نمودار، مخاط دهانه رحم می تواند ابزاری بسیار مفید (اگر کمی نامرتب) برای تعیین دقیق روزی که احتمال تخمک گذاری شما وجود دارد – در زمان کافی برای انجام کاری در مورد آن باشد.

برخی از زنان مخاط دهانه رحم زیادی تولید نمی کنند، به ویژه آنهایی که برای انجام اسمیر غیر طبیعی PAP (مانند روش LEEP) روی دهانه رحم جراحی شده اند.

 

این مطلب به روز رسانی می شود….

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *