تشخیص اوتیسم در کودکان

تشخیص اوتیسم در کودکان

تشخیص اوتیسم ASD  در کودکان

اختلال عصبی که باعث اختلال در مهارتها و رفتارهای انسان ، اختلال در مسائل گفتاری و ارتباط های غیر کلامی می شود اوتیسم ASD نام دارد. یک بیماری نسبت شایع که بیشتر در کودکی خود را نشان می دهد. متخصصان و پزشکان معتقدند یک نوع اوتیسم وجود ندارد و اوتیسم انواع مختلفی دارد. یعنی هر فرد مبتلا به اوتیسم دارای رفتارهای خاص خود است که مجموعه ای از چالش ها را در بر می گیرد. برخی روش هایی که مبتلایان به اوتیسم برای صحبت کردن ، فکرکردن، و حل مشکلات یاد میگیرند در طیف وسیعی از مهارتها چالش برانگیز است.
اوتیسم یک بیماری مادام العمر تلقی می  شود اما دارای طیف است و تنوع بسیاری در نوع و شدت علامت های فرد مبتلا به اوتیسم مشاهده می شود. عمدتا این بیماری در سنین ۲ تا ۳ سالگی بروز می کند اما ممکن است در برخی نوزدان حتی در کتر از ۱۸ ماهگی نیز مشاهده شود. بزرگترین نشانه افراد و کودکان مبتلا به اوتیسم ایراد در مشارکت اجتماعی است. پس یک کودک ممکن است در حرکات خود مشکل داشته ، تماس چشمی برقرار نکند، بی حوصله و بی علاقه باشد، لبخند نزند و حتی با صدا زدن اسم خود نیز پاسخ ندهد.
تشخیص اوتیسم در کودکان

 اندازه آلت تناسلی باید چقدر باشد؟

علائم اختلال طیف اوتیسم

توجه به این نکته ضروری است که کودکان لزوماً همه این علائم را نشان نمی دهند. به همین ترتیب، شدت نشان دادن این علائم نیز متفاوت خواهد بود. در اینجا برخی از علائم رایج ASD وجود دارد:
عدم نشان دادن لبخند بزرگ یا شادی در کودکی
اجتناب از تماس چشمی یا داشتن تماس چشمی محدود
نداشتن حالات چهره
تجربه تاخیر در رشد زبان
خودداری از اشاره، تکان دادن یا رسیدن
از دست دادن مهارت های گفتاری، حرف زدن یا اجتماعی که قبلاً به دست آورده اید
ترجیح دادن زمان تنهایی و تنهایی
در درک احساسات یا نشانه های اجتماعی مشکل دارند
نمایش تکرار مداوم کلمات یا عبارات
مقاومت در برابر تغییرات جزئی در روال یا محیط اطراف
داشتن منافع محدود
درگیر شدن در رفتارهای تکراری (بال زدن، تکان دادن، چرخیدن و غیره)
داشتن واکنش‌های شدید یا غیرمنتظره به صداها، بوها، مزه‌ها، بافت‌ها، نورها و/یا رنگ‌ها
علائم اوتیسم در نوزادان و کودکان نوپا

چگونه اوتیسم ASD در کودکان تشخیص داده می شود

تشخیص ASD یک فرآیند پیچیده است زیرا هیچ آزمایش پزشکی یا آزمایش خون برای تشخیص این اختلال وجود ندارد. در عوض، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به عوامل مختلفی برای تشخیص از جمله تاریخچه رشد و رفتار کودک نگاه می کنند.

دکتر ایکلبرگر می گوید: «برای تشخیص اوتیسم، یک فرد باید معیارهای تشخیصی مشخص شده در DSM-5 را برآورده کند. “این شامل نقص در تعامل اجتماعی و ارتباطات و همچنین الگوهای رفتاری تکراری و کلیشه ای محدود می شود. علائم باید در اوایل کودکی وجود داشته باشند، عملکرد فرد را مختل می کنند و با تشخیص متفاوت بهتر توضیح داده نمی شوند.”

در پایان، تشخیص ASD با استفاده از تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط تاریخچه، مشاهده و آزمایش انجام می شود. در اینجا برخی از آزمایش ها و روش هایی که برای تشخیص ASD استفاده می شود، آورده شده است.

نظارت بر توسعه

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، پزشکان اطفال اغلب در اولین ملاقات با کودک خوب شروع به جستجوی علائم ASD می کنند. در واقع، آنها می بینند که کودک شما چگونه می خندد، به شما نگاه می کند، سعی می کند توجه شما را جلب کند، از حرکات دست استفاده می کند و حتی گریه می کند. این نشانه‌ها همراه با سابقه خانوادگی، معاینات سلامت، و نظرات شما به آنها کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا کودک شما در معرض خطر ASD است یا خیر.

این فرآیند که اغلب به عنوان نظارت بر رشد نامیده می شود، شامل تماشای چگونگی رشد و تغییر فرزند شما در طول زمان است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به دنبال این هستند که آیا فرزند شما در مورد صحبت کردن، رفتار کردن، یادگیری، بازی کردن و حرکت کردن به نقاط عطف رشدی معمولی می رسد یا خیر.

آنها همچنین ممکن است از شما سوالاتی در مورد رشد فرزندتان بپرسند و همچنین با کودکتان صحبت و بازی کنند تا ببینند آیا در حال رشد و رسیدن به نقاط عطف هستند یا خیر. شما همچنین می توانید در نظارت بر توسعه شرکت کنید. اگر متوجه شدید که فرزندتان به نقاط عطف توجه نمی کند، با پزشک اطفال یا یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد نگرانی های خود صحبت کنید.

چرا باید کودک خود را برای ASD آزمایش کنید؟

در حالی که فکر این که کودک شما ممکن است ASD داشته باشد ممکن است طاقت فرسا باشد، مهم است که چیزهایی را که می بینید یا تجربه می کنید نادیده نگیرید. دکتر ادلی می گوید، در عوض، مطمئن شوید که نگرانی های خود را با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا پزشک اطفال فرزندتان در میان بگذارید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *