صدک رشد جنین چیست؟

صدک رشد جنین چیست؟ 

صدک رشد جنین چیست؟ همواره سوالی که برای برخی بانوان پیش می آید این است که صدک رشد جنین چیست؟ چرا برخی از بانوان در بارداری شکم کوچکی دارند؟ آیا وزن فرزند من خوب است؟ آیا جنین من کوچک است؟ ما در این  مقاله سعی میکنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

صدک رشد جنین چیست و چطور محاسبه می شود؟

صدک رشد جنین اعدادی هستند که در هر سه ماهه بارداری از جنین شما ببا توجه به نتیجه سنوگرافی ها به دست می آید.حجم مایع آمنیوتیک و یا وضعیت جفت و جنسیت و موقعیت جنین به همراه شاخص های رشدی مختص هر سه ماه بارداری از جنین در یک فرمول از پیش تعیین شده توسط پزشک شما مورد بررسی قرار می گیرد و با عنوان صدک رشد جنین مطرح می شود.
پزشک معالج شما بر اساس این معیار و صدک رشد جنین علاوه بر وزن جنین ، قطر سر جنین ، دور سر ، دور شکم ، طول استخوان ران ، اندازه استخوان بازو اعداد مورد استفاده در صدک رشد جنین را محاسبه کرده و گزراش می کند.
صدک رشد جنین

مقدار طبیعی صدک رشد جنین چیست؟

صدک رشد جنین عدد ۵۰ را برای شاخص هاس رشدی و وزن جنین در نظر دارد. یعنی اینکه در مقایسه با ۱۰۰ جنین در هفته بارداری ۵۰ جنین بزرگتر و ۵۰ جنین کوچکتر از او هستند.
درباره جنین هایی که صدک ردش بالاتر از ۹۰ دارند مراقبت های بیتشری نیاز است چون ممکن است در خطر شرایطی قرار گیرند که وزن جنین در حین تولد بیشتر از ۴.۵ کیلوگرم باشد. زیرا که در این صورت نیاز به سزارین هست که میتواند عوارضی را برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد.

پایین بودن صدک رشد جنین از حد میانگین:

در صورتی که صدک رشد جنین کمتر از عدد ۵۰ باشد و مثلا ۴۰ باشد یعنی این که در مقایسه های انجام شده با ۱۰۰ جنین در همان هفته بارداری جنین شما از ۶۰ جنین دیگر کوچکتر و از ۴۰ جنین دیگر بزرگتر است. معمولا تا صدک رشد ۱۰ این شرایط طبیعی است و مشکلی ندارد ولی اگر هرچه صدیک رشد جنین کمتر باشد نگرانی ها در رابطه با محدودیت رشد جنین در داخل رحم افزایش می یابد. و این اتفاق مانند جنین های بالای ۹۰ نیاز به مراقبت های بیشتری است.
برخی از عواملی که موجب تغییر در صدک رشد جنین می شوند عبارت است از تغذیه مادر، کوچک بودن ژنتیکی جنین،بیماری های مادر، مصرف دارو ها توسط مادر، استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی، بارداری دو یا چند قلویی هستند اما در مهمترین عامل اختلال در خون رسانی جفتی و پیر شدن زودهنگام جفت است.

مدیریت دیابت در دوران بارداری

مدیریت دیابت در دوران بارداری

اهمیت ارزیابی صدک رشد جنین:

پزشک شما به کمک شاخص های صدک رشد جنین اطلاعات مهمی را درباره روند رشد و سلامت جنین شما ارائه می کند. این کار به پزشک شما کمک می کند تا روند رشد جنین شما را با دقت بیشتری بررسی کند و از مشکلات احتمالی به وجود آمده در باره نوزاد شما مراقبت های احتمالی را تجویز می کند تا بتواند سلامت جنین شما در نظر بگیرد.

صدک رشد جنین چیست؟ 

نمودار رشد: ماشین حساب صدک وزن و قد کودک

هنگامی که کودک شما برای اولین بار به دنیا می آید، چندین ویزیت در مطب پزشک اطفال خود خواهید داشت تا مطمئن شوید که رشد کودک شما در مسیر درستی قرار دارد. پزشک اطفال وزن، قد و دور سر کودک شما را بر روی نمودار رشد ترسیم می کند.

با این حال، اگر کودک شما درست در وسط نمودار رشد نیفتد، نگران نباشید. طیف گسترده‌ای از موارد طبیعی وجود دارد، و اندازه‌گیری‌های کودک شما در حال حاضر لزوماً نشان‌دهنده اندازه آن‌ها در بزرگسالی نیست. طبیعی است که برخی از کودکان از نظر وزن در صدک ۱۰ قرار گیرند، در حالی که سایر کودکان در صدک ۹۰ قرار دارند. مهمترین چیز این است که کودک شما بدون توجه به اینکه در چه صدکی قرار دارد، با سرعتی سالم و ثابت رشد می کند.

ماشین حساب صدک رشد ما فقط یک ابزار آموزشی عمومی است. این آخرین کلمه در مورد چگونگی رشد کودک شما نیست و جایگزینی برای نظارت بر رشد کودک شما توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در معاینات برنامه ریزی شده منظم نیست. در این بازدیدها، ارائه دهنده شما تعیین می کند که آیا فرزند شما در طول زمان از الگوی رشد سالم پیروی می کند یا خیر.

این ابزار برای کودکان زیر ۲ سال است و بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی برای کودکان در آن گروه سنی است. و اگر مایل باشید، می توانید با پیش بینی قد کودک ما دریابید که احتمالاً فرزند بزرگتر شما چقدر قد خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اندازه‌گیری‌هایی که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌دهند، بخوانید و یاد بگیرید که چگونه نوزاد خود را در خانه اندازه‌گیری کنید.

وزن نوزاد

اگر می‌خواهید ببینید که کودکتان در فاصله زمانی بین ویزیت‌های پزشک چگونه رشد می‌کند، در اینجا نحوه به دست آوردن وزن نسبتاً دقیق در خانه آورده شده است:

لباس نوزادتان را کاملاً درآورید (پوشک او را هم بردارید) و در حالی که او را در آغوش دارید، روی ترازو بگذارید. آن وزن را ثبت کنید.
سپس، کودک خود را پایین بیاورید و خود را وزن کنید. وزن خود را از وزن ترکیبی خود با نوزادتان کم کنید و آن عدد را ثبت کنید.
این به اندازه وزن کردن نوزاد در مطب دقیق نیست، اما تخمین خوبی از وزن نوزاد شماست.
اگر نگران افزایش وزن کودک خود هستید، با متخصص اطفال کودک خود تماس بگیرید. آنها ممکن است از شما بخواهند که برای ملاقات بیایید، زیرا مهم است که وزن کودک شما در مقیاس ثابتی باشد که بتواند وزن را دقیقاً بر حسب پوند و اونس اندازه گیری کند.

قد نوزاد

قبل از اینکه کودک شما بتواند خودش بایستد و راه برود، قد او اغلب به عنوان “طول” ثبت می شود – یعنی زمانی که دراز کشیده از تاج سر تا پایین پاشنه بلند است. اگر می‌خواهید طول نوزاد خود را در خانه بین ویزیت‌های پزشک اندازه‌گیری کنید، به این صورت است:

کودک خود را روی یک سطح صاف بخوابانید و یک نوار اندازه گیری را از بالای سر تا پایین پاشنه پا بکشید. از آنجایی که زانوهای نوزادان به طور طبیعی کمی خم می شوند، ممکن است در حین اندازه گیری به فرد دیگری نیاز داشته باشید که پاهای خود را دراز کند.
طول آنها را با دقت یک دهم سانتی متر یا اینچ ثبت کنید. (در بیمارستان، طول تولد اغلب بر حسب سانتی متر ثبت می شود، اما مطب پزشک اطفال شما احتمالا طول آنها را بر حسب اینچ ثبت می کند. آنچه انجام می دهید به شما بستگی دارد!) سابقه شما ممکن است کمی متفاوت از پزشک باشد، اما اشکالی ندارد.

یک پاسخ

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *