7 خوراکی آسیب رسان به دندان کودکان

۷ خوراکی آسیب رسان به دندان کودکان

۷ خوراکی آسیب رسان به دندان کودکان

همانطور که بعضی خوراکی ها برای سلامت دهان و دندان شما مفید هستند میتوانند برای شما مشکل آفرین باشند. مخصوصا برای کودکان. اینکه کودکان هنوز در حال رشد و یادگیری نحوه زندگی صحیح هستند برای مسواک زدن و سلامت و دهان و دندان یاد میگیرند و باتوجه به خوراکی هایی که در طول روز مصرف میکنند در معرض مشکلات سلامتی دهان و دندان هستند. اگر کودکانتان را آگاه کنید که برخی رفتارهای خوراکی و غذایی برای سلامت دهان و دندان آنها مضر هستند میتوانید آنان را از برخی عوارض خوراکی های برای دهان و دندان مطلع ساخته و از عوارض آن دور نگه دارید.

علت دندان درد بعد از خوردن شیرینی چیست؟

خوراکی های طول روز چطور بر سلامتی دهان و دندان کودک تاثیر گذار است؟

همواره انسان و به خصوص کودکان در حال خوردن هستند. اشتها داشتن و میل به غذا اط ابتدای خلقت همراه انسان بوده است. اما این خوردن بزرگترین مشکلات را در راه سلامتی انسان گذاشته است همانطور که لذیذ ترین لذت هاست.

شیرینی ها همیشه برای سلامت دهان و دندان انسان مشکل آفرین بوده اند مخصوصا برای کودکان. هرچه که میخورید تاثیر مستقیمی روی سلامتی دهان و دندان شما و کودکتان دارد. شاید رعایت مسائل خوراک برای بزرگ سالان راحت باشد اما کنترل کودکان برای خوردن کمی دشوار است . زیرا آنها در حال رشد هستند و مغز آنان دستوری جز خوردن صادر نمی کند.

کمبود وزن کودک با لاغری چه فرقی می کند؟

میخواهیم خوراکی هایی را برایتان معرفی کنیم که میتواند تاثیر بسیاری بر سلامت دهان و دندان شما و کودکان داشته باشد:

شیرینی و آبنبات و شکلات:

(نویسنده:یادتونه دهه ۶۰ و هفتاد یه آبنبات های شیشه ای بود . یا اون آبنبات های سفید و سیاهی که چرخشی بود؟ چقد خاطرات جالبی داریم از آن دوران)

آبنبات ها همواره سرشار از مواد قندی چسبناکی هستند که به راحتی به دندان می چسبند و برای دندان ها مشکل افرین هستند. شاید جالب باشد بدانید که برخی کودکان دوست دارد غذا را به سقف دهان خود بچسبانند. مانند برخی تافی های و شکلات ها و شیرینی های چسبنده.

این شیرینی ها دارای قند مصنوعی بسیار زیادی هستند و خوردن آنها به راحتی به دندان می چسبد. بین دندان ها و بین حفره های دندان.

7 خوراکی آسیب رسان به دندان کودکان

 

ترشی:

امروزه ترشی هایی در ایران تولید می شود که در قدیم کمتر یافت می شد. یکی از لذیذ ترین خوراکی های سفره هر ایرانی. از سالاد شیرازی با آبغوره گرفته تا ترشی جاشیر (جاشیر یک سبزی کوهی است شبیه به شوید با طبع بسیار گرم و بسیار خوشمزه) و ترشی آلبالو و ترشی انبه و … ( آخ دهنم آب افتاد)

قدیم ترها ( مثلا زمان ویشتاسب اول پدر داریوش کبیر) سرکه سییب و انگور بسیار مرسوم بود و خبری از اسید های صنعتی برای تولید ترشی نبود.( من خودم یادمه مادر داریوش همش دبه دستش بود ترشی میریخت:D)

چگونه بفهمیم فرزند ما به عینک نیاز دارد؟

این روزها اگر برای خرید سرکه به بازار مراجعه کنید احتمالا یک یا دو قاشق پودر سفید رنگی درون دبه ریخته و به شما بدهند و بگویند که با آب ترکیب کنید!!! بله این اسید است . اسید صنعتی . بماند که سرکه طبیعی هم خودش  اسید است اما اسید طبیعی. به هر حال مصرف سرکه میتواند برای دندان ما و کودکان مضر باشد. باید یادتان باشد که بعد از مصرف غذا حتما دهانتان را آب بکشید و حتی الامکان مسواک بزنید.

نوشابه های گازدار:

کافی است یک بار فرزند دلبند شما یکی از نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه یا انرژی زا را امتحان کند. محال است که روزانه بارعا از شما تقاضای خرید نوشابه های گازدار را نکند. نوشابه ها را با اسید هایی می سازند که بتواند مدتی نگهدار آن ها باشد. این اسید های با از بین بردن مینای دندان یکی از مضر ترین خوراکی ها برای سلامت دهان و دندان هستند.

میوه های خشک فرآوری شده:

اگر میوه خشک به صورت طبیعی و بدون شکر تهیه شده باشد بسیار هم خوب است اما میوه خشک های دارای شکر همان کار را با شما میکند که پاستیل و ژله ها می کند. اما کشمش و مویز نیز با توجه به خواص بسیار آنها بین دندان ها گیر افتاده و می تواند مشکل آفرین باشد.

برای خرید انواع کشمش آفتابی و مویز به سایت صد یک مراجعه کنید.

سس

بله سس. سس گوجه فرنگی یا انواع دیگر سس ها که غذای شما را لذیذ تر و دلچسبت تر می کند به همان اندازه دلچسبی نیز برای دهان و دندان شما مضر است. این سس ها می توانند روی مینای دندان تاثیر گذاشته و رنگ دندان شما را تغییر دهند.

کمپوت و کنسرو ها:

میوه های تازه هرگز با میوه های کنسرو شده قابل قیاس نیستند. کمپوت های میوه حاوی مقدار زیادی شربت مصنوعی و شیرین کننده هستند که با شکر درست شده اند. شکر و قند  دشمن سر سخت سلامتی انسان به خصوص سلامتی دهان و دندان هستند.

سخن پایانی:

همه غذاها خوشمزه هستند. هیچکس شما را از خوردن خوراکی مورد علاقه یتان منع نمی کند. بلکه مهم مصرف به اندازه و به جای هر خوراکی و سپس حفط سلامت شماست. شما میتوانید تمام خوراکی ها را مصرف کنید اما حین مصرف یک خوراکی در نظر داشته باشید که آیا این خوراکی چقدر برای من مفید است؟

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *