11 دلیل دیر پریود شدن

۱۱ دلیل دیر پریود شدن

۱۱ دلیل دیر پریود شدن. اگر قاعدگی شما هر ماه شبیه به چرخش ساعت است، حتی چند روز تاخیر می تواند شما را به این فکر کند که آیا باردار هستید یا خیر. اینها شایع ترین علل عقب افتادگی قاعدگی، به علاوه زمان تماس با پزشک هستند.
11 دلیل دیر پریود شدن
اگر قاعدگی شما ظاهر ماهانه خود را نشان نمی دهد، اولین احساس شما ممکن است شادی باشد اگر در تلاش برای باردار شدن هستید. اما در حالی که بارداری یکی از دلایل رایج عقب افتادن قاعدگی است، تنها دلیل آن نیست: در واقع، یک چهارم زنان در سنین باروری نامنظم یا پریود می شوند.
دلایل متعددی وجود دارد که چرا عادت ماهانه شما ممکن است به موقع – یا اصلاً ظاهر نشود. مقصران پریود از دست رفته اغلب به سادگی یک تغییر در برنامه شما یا یک دوره بیماری هستند. با این حال، از آنجایی که قاعدگی نامنظم یا نادیده گرفته می‌شود همچنین می‌تواند نشان‌دهنده یک وضعیت پزشکی زمینه‌ای جدی‌تر، مانند بیماری تیروئید یا عدم تعادل هورمونی دیگر باشد، هوشمندانه است که در بالای آن بمانید و اگر ادامه داشت، آن را بررسی کنید.

۱۱ دلیل دیر پریود شدن. آیا پریود نشدن طبیعی است؟

زمان‌های خاصی وجود دارد که نامنظم بودن یا ظاهر نشدن قاعدگی شما غیرمعمول نیست، از جمله چند سال اول پس از شروع قاعدگی، در دوران بارداری و در دوران شیردهی.
همچنین با نزدیک شدن به یائسگی، ممکن است در پایان سال های قاعدگی خود از پریود بگذرید. در طول این مدت، اپیلاسیون و کاهش قاعدگی شما غیرعادی نیست، گاهی اوقات برای ماه ها ناپدید می شود تا زمانی که به طور کامل متوقف شود. (وقتی بیش از ۱۲ ماه را بدون قاعدگی سپری کرده اید، از نظر فنی در یائسگی هستید.)

مدیریت دیابت در دوران بارداری

مدیریت دیابت در دوران بارداری

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، علل احتمالی تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی

۱۱ دلیل دیر پریود شدن،بارداری
گاهی اوقات دیر پریود شدن دقیقاً به معنای همان چیزی است که شما فکر می کنید: باردار هستید! از آنجایی که بسیاری از اولین علائم بارداری – از جمله گرفتگی عضلات، نفخ، حالت تهوع، لکه بینی، خستگی، حساس شدن سینه ها و حتی بیزاری از غذا – می توانند شبیه به آنچه ممکن است در روزهای قبل از قاعدگی تجربه کنید، تشخیص این که آیا سیکل شما درست است یا نه. به سادگی تا چند روز یا اگر باردار هستید.

سریع ترین و ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا حاملگی دلیل عقب افتادگی قاعدگی شما است یا خیر، انجام تست بارداری در خانه است. این آزمایش‌ها گنادوتروپین جفتی انسانی (که بیشتر به عنوان hCG شناخته می‌شود، هورمونی که در دوران بارداری ترشح می‌شود) را در ادرار شما تشخیص می‌دهد.
تست های بارداری روز بعد از قاعدگی شما قابل اعتماد هستند، اما برخی از برندها ادعا می کنند که حاملگی را تا پنج روز قبل از پریود شدن شما تشخیص می دهند.

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، فشار
قبلاً می‌دانید که استرس می‌تواند باعث تعدادی از عوارض جانبی ناخوشایند مانند سردرد، افزایش وزن و آکنه شود، بنابراین جای تعجب نیست که می‌تواند بر چرخه قاعدگی شما نیز تأثیر بگذارد. زمانی که تحت استرس فیزیکی یا احساسی هستید، بدن شما هورمون های آدرنالین و کورتیزول را تولید می کند.
سطوح بالا از این هورمون های استرس، مغز را مجبور می کند تا تصمیم بگیرد که کدام عملکردهای بدن ضروری و کدام غیر ضروری هستند تا زمانی که رویداد اضطراب آور تمام شود.
استرس معمولاً مشکلی در چرخه شما ایجاد نمی کند، اما گاهی اوقات استرس بیش از حد می تواند منجر به نوسانات در سطح هورمون شود که به نوبه خود می تواند زمان تخمک گذاری بدن شما را مختل کند و پریود شما را به تاخیر بیندازد.

۱۰ فعالیت برای کار با احساسات کودکان

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، بیماری
برخی بیماری ها مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می توانند بر بدن فشار وارد کنند و بر تخمک گذاری و در نتیجه پریود شما تأثیر بگذارند. اگر بیماری در حوالی زمان تخمک گذاری باعث شد که پریود خود را رها کنید، احتمالاً در چرخه بعدی عادی دوباره ظاهر می شود.

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، وزن
وزن شما می تواند هیپوتالاموس شما را تحت تاثیر قرار دهد، غده ای در مغز که مسئول تنظیم فرآیندهای مختلف در بدن از جمله چرخه قاعدگی است.
کاهش وزن شدید، دریافت کالری کم یا وزن بسیار کم می تواند به هیپوتالاموس فشار وارد کند. این می تواند بدن شما را از تولید استروژن مورد نیاز برای ساخت پوشش داخلی رحم جلوگیری کند.
از سوی دیگر، اضافه وزن یا افزایش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می تواند باعث شود بدن شما استروژن بیش از حد تولید کند. اضافه بار ممکن است منجر به چند ماه بدون تخمک گذاری شود یا باعث رشد بیش از حد پوشش آندومتر و ناپایدار شدن آن و در نتیجه پریودهای سنگین، نامنظم یا از دست رفته شود.
معمولاً مشورت با پزشک و به دست آوردن مقدار مناسب وزن در صورت کمبود وزن یا کاهش وزن در صورت اضافه وزن باید به بازگشت قاعدگی به حالت عادی کمک کند.

11 دلیل دیر پریود شدن
۱۱ دلیل دیر پریود شدن،ورزش بیش از حد

البته ورزش کردن برای شما خوب است. با این حال، هنگامی که بیش از حد آن را زیاد کنید (و احتمالاً وعده های غذایی را برای کاهش وزن محدود کنید)، ممکن است بدن شما استروژن کافی برای تکمیل چرخه قاعدگی تولید نکند.

برخی از زنان – مانند رقصندگان باله، ژیمناستیک ها و ورزشکاران حرفه ای – در معرض خطر بیشتری برای آمنوره هستند (عدم قاعدگی برای سه ماه یا بیشتر متوالی). اما لازم نیست برای ورزش کردن حرفه ای باشید تا سیستم خود را خراب کنید. ورزش بیش از حد بدون دریافت کالری کافی نیز می تواند باعث اختلال شود.

برخی از نشانه‌های احتمالی که نشان می‌دهد زیاده روی کرده‌اید؟ کاهش شدید یا سریع وزن، کاهش عملکرد بدنی، یا مجبور کردن خود به ورزش در اثر آسیب، بیماری یا آب و هوای سخت. اندکی کاهش سرعت و افزایش وزن در صورت نیاز باید شرایط را به مسیر خود بازگرداند.

چه زمانی نوزادان یاد می گیرند که والدین خود را بشناسند؟

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، تغییر در برنامه

باور کنید یا نه، تغییر همه چیز – به عنوان مثال، کار کردن در شیفت شب به جای روز، یا سفر در سراسر کشور – می تواند ساعت درونی بدن شما را از بین ببرد، که به تنظیم هورمون های شما کمک می کند. گاهی اوقات این منجر به عقب افتادن یا تاخیر در قاعدگی می شود، اما زمانی که بدن شما به تغییر عادت کرد یا برنامه شما به حالت عادی برمی گردد، باید بازگردد.

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، شیر دادن

اگر در حال شیردهی هستید، ممکن است برای مدتی پریود نشوید، زیرا پرولاکتین – هورمون مسئول تولید شیر مادر – همچنین تخمک گذاری را سرکوب می کند.
بسیاری از مادران در دوران شیردهی ماه ها (یا اصلاً) پریود نمی شوند. اما وقفه در چرخه به این معنی نیست که نمی توانید باردار شوید. به یاد داشته باشید که تخمک گذاری قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افتد. این امکان وجود دارد که قبل از اینکه عادت ماهانه خود را ببینید، تخمک گذاری کنید و سپس باردار شوید.
اکثر مادران باید بین شش تا هشت هفته پس از از شیر گرفتن دوره های قاعدگی خود را ببینند. اگر سه ماه پس از قطع شیردهی پریود نشدید، با پزشک خود صحبت کنید.

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، دارو

احتمالاً رایج ترین دارویی که باعث تغییرات قاعدگی می شود، کنترل بارداری است. داروهای ضد بارداری هورمونی مانند قرص یا پچ با جلوگیری از تخمک گذاری بدن عمل می کنند – و عدم تخمک گذاری به معنای عدم پریود است.
اما در مورد خونریزی ماهانه ای که در حین استفاده از یکی از این روش ها دارید، چطور؟ چیزی که شما واقعاً تجربه می کنید خونریزی قطع مصرف است، یک دوره “جعلی” ناشی از افت هورمون ها هنگام مصرف قرص های دارونما در بسته خود یا بدون پچ در هفته چهارم چرخه خود.
با این حال، گاهی اوقات، پیشگیری از بارداری هورمون‌ها را چنان سرکوب می‌کند که در آن هفته تعطیل، خونریزی بسیار خفیفی دارید یا اصلا پریود نمی‌شوید. و حتی برخی از قرص ها برای توقف پریود شما برای مدت طولانی تری (سه ماه یا بیشتر) طراحی شده اند.
سایر روش های کنترل بارداری هورمونی، مانند واکسن Depo-Provera یا IUD، پوشش رحم را به حدی نازک می کند که ممکن است هیچ پوششی برای ریختن ماهیانه وجود نداشته باشد.
پیشگیری از بارداری اورژانسی یا قرص صبح بعد از آن نیز می‌تواند بر زمان یا اگر تخمک‌گذاری شما تأثیر بگذارد، بنابراین اگر اخیراً آن را مصرف کرده‌اید، ممکن است قاعدگی دیر یا رد شده را تجربه کنید. (این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.)
برخی از داروهای دیگر که می توانند باعث نامنظم شدن پریود شوند عبارتند از داروهای ضد افسردگی، برخی داروهای ضد روان پریشی، کورتیکواستروئیدها و داروهای شیمی درمانی.
اگر اخیراً به امید باردار شدن قرص را ترک کرده اید، ممکن است متوجه شوید که یک ماه یا بیشتر طول می کشد تا چرخه شما خود را تنظیم کند – در این صورت یک دوره پریود ممکن است فقط به معنای برگشتن سیستم شما به مسیر درست باشد. با این حال، اگر مطمئن نیستید که ممکن است باردار باشید، به پزشک خود مراجعه کنید.

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، عدم تعادل هورمونی
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که در آن هورمون‌های جنسی زنانه تعادل ندارند. PCOS می تواند باعث ایجاد کیست در تخمدان ها شود و از تخمک گذاری به طور منظم جلوگیری کند. علاوه بر قاعدگی های از دست رفته یا نامنظم، PCOS همچنین می تواند به رشد موهای زائد، آکنه، افزایش وزن و احتمالاً ناباروری کمک کند.[۱] اگر فکر می کنید PCOS ممکن است دلیل مشکلات قاعدگی شما باشد، پزشک شما می تواند آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون شما انجام دهد. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک علت آن باشد، پزشک ممکن است کنترل بارداری را برای تنظیم دوره های شما توصیه کند.

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، اختلال تیروئید
هنگامی که تیروئید، غده ای که مسئول متابولیسم بدن شما است، به درستی عمل نمی کند، می تواند باعث تغییرات غیر طبیعی قاعدگی شود. پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید) می‌تواند باعث سبک‌تر شدن و کم‌تر شدن قاعدگی شود. علائم اضافی شامل کاهش وزن، ضربان قلب سریع، افزایش تعریق و مشکلات خواب است.
تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) همچنین ممکن است باعث شود که پریودها کمتر اما سنگین تر شوند. کم کاری تیروئید همچنین می تواند باعث افزایش وزن، خستگی، خشکی پوست و ریزش مو شود.[۲] آزمایش خون می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا شما دچار اختلال تیروئید هستید یا خیر.

چه زمانی کودک من می تواند پفک بخورد؟

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، قبل از یائسگی
میانگین سن یائسگی ۵۱ سال است. از دو تا هشت سال قبل از آن، یک زن چیزی را تجربه می کند که به عنوان پیش یائسگی شناخته می شود، دوره ای که بدن به تدریج استروژن کمتری تولید می کند. در طول این مدت، تجربه تغییرات در چرخه قاعدگی غیرمعمول نیست – دوره‌ها ممکن است بیشتر یا کمتر، کوتاه‌تر یا طولانی‌تر، یا سبک‌تر یا سنگین‌تر باشند. اما احتمالاً گرگرفتگی و تعریق شبانه، مشکلات خواب، خشکی واژن و نوسانات خلقی را نیز تجربه خواهید کرد. اگر در مورد علائم خود نگران هستید، پزشک می تواند سطح هورمون شما را با آزمایش خون بررسی کند.
اگرچه یک پریود از دست رفته می تواند احساسی باشد، سعی کنید تا زمانی که متوجه نشدید واقعاً چه اتفاقی می افتد، نتیجه گیری نکنید. مراجعه به پزشک می تواند به شناسایی دقیق علت کمک کند و اگر باردار نیستید، عادت ماهانه بعدی خود را تطبیق دهید و اوضاع را به حالت عادی برگردانید.

۱۱ دلیل دیر پریود شدن،پریود چقدر می تواند دیر شود؟

یک سیکل قاعدگی معمولی ۲۸ روز طول می کشد، اما بسته به زن، یک سیکل سالم می تواند به کوتاهی ۲۱ یا تا ۳۵ روز طول بکشد.[۳] قاعدگی خود را در طول چند ماه پیگیری کنید تا به دنبال الگوهای چرخه و تغییرات باشید. (برخی برنامه های گوشی هوشمند وجود دارند که ردیابی را آسان تر می کنند.) این به شما کمک می کند تا بفهمید که یک سیکل قاعدگی “عادی” معمولا برای شما چگونه به نظر می رسد.

قاعدگی معمولاً دیر در نظر گرفته می شود اگر در عرض هفت روز از زمانی که شما انتظار دارید شروع نشده باشد. اکثر تست های بارداری نیز تا این زمان می توانند نتایج دقیقی را به شما ارائه دهند.

۱۱ دلیل دیر پریود شدن، وقتی پریودتان دیر شد چه باید کرد؟

اگر قاعدگی شما بیش از یک هفته تاخیر داشته باشد و تست بارداری شما منفی باشد، ممکن است بخواهید برای ایمن بودن با پزشک خود مشورت کنید.
اگر پزشک شما هر گونه نگرانی احتمالی دیگر را رد کرد، خوب است که عقب بنشینید و به جریان بروید (ببخشید جناس). هر زنی گهگاهی پریود نمی شود، به خصوص اگر تحت استرس باشد یا بیمار بوده باشد. آرام باشید و با خوردن درست، خواب کافی و ورزش، هر کاری که می توانید برای کاهش اضطراب انجام دهید.
اما اگر بیش از ۹۰ روز را بدون پریود می گذرانید، یا بیش از سه بار در سال پریود را از دست می دهید، پزشک باید آزمایش های عمیق تری را برای رد یک بیماری زمینه ای انجام دهد.

بچه رنگین کمانی چیست؟

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *