از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودک

پیشگیری از سیاه شدن دندان به وسیله قطره آهن

پیشگیری از سیاه شدن دندان به وسیله قطره آهن

قطره آهن موجب سیاهی و لکه دار شدن دندان نوزدان می شود که این امر باعث شده است تا برخی مادران از خوراندن اقطره آهن به کودک خودداری کنند. اما پیشگیری از سیاه شدن دندان به وسیله قطره آهن همواره سوال برخی مادران است. اما باید این موضوع را بدانید که قطره آهن یکی از ضروریات کودکان است و حتی اگر منجر به لکه یا سیاه شدن دندان کودک شود.
علت دندان درد بعد از خوردن شیرینی چیست؟

آیا قطره آهن باعث سیاهی دندان کودکان می شود؟

کموبد آهن در بدن کودکان همیشه یکی از بزرگترین معضلات سلامت آنهاست. آمار نشان می دهد که بین ۶ تا ۱۵ درصد از نوزدان متولد شده از فقر اهن رنج می برند. کمبود آهن در بدن نوزادان و کودکان عوارض خطرناکی چون کاهش عملکرد ذهنی و جسمی و رفتاری را در پی دارد. این مطلب موجب می شود تا با قطره آهن بتوان از این عوارض خطرناک در کودکان پیشگیری کرد.
فقر آهن در بدن کودکان همواره مهمترین دلیل ابتلا به کم خونی است که برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی از مکمل های غذایی شامل آهن استفاده می شود که یکی از عوارض استفاده از برخی از این مکمل ها که به صورت قطره تجویز می شود سیاهی و لکه دار شدن دندان است.

از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودک
از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودک

سیاهی دندان ناشی از قطره آهن:

برای نوزدان تازه متولد شده اکثر مکمل ها و داروها به دلیل عدم توانایی بلعیدن قرص به صورت مایع و قطره تولید می شود. رنگ تیره قطره آهن باعث سیاهی دندان کودک می شود. بنابر سخن دندان پزشکان این قطره می تواند یک خط تیره رنگ روی دندان یا لثه برای کودکان به وجود آورد. زمان تشکیل این لکه ها نیز ممکن است فوری یا در گذر زمان اتفاق بیفتد. در صورتی که به صورت پی در پی قطره آهن را به کودک خود دهید حتی با چاک کردن لکه ها مجددا این لکه ها روی دندان یا لثه کودک شما ظاهر خواهد شد.

پیشگیری از سیاه شدن دندان به وسیله قطره آهن

یکی از بهترین روش های پیشگیری از سیاه شدن دندان به وسیله قطره آهن این است که آن را با مقداری آب رقیق کنید. همچنین استفاده از آبمیوه های طبیعی دارای ویتامین ث که یکی از عوامل جذب بیشتر آهن در بدن است می تواند برای رقیق سازی مفید باشد.
فراموش نکنید که لبنیات و شیر به دلیل دارا بودن عنصر کلسیم جذب آهن در بدن را کاهش میدهد و برای رقیق سازی نمی توانید از شیر استفاده کنید. استفاده از نیروی مکش دهان کودک نیز میتواند مانع از برخورد قطره آهن به دندان کودکان شود. البته در صورت رقیق کردن قطره آهن باید مواظبت کنید که تمام داروی تجویز شده در یک دز توسط کودک شما مصرف شود.
اگر که قطره آهن باعث سیاه شدن دندان کودک شما شد و او در برابر مسواک زدن مقاوت کرد می توانید با یک دستمال تمیز آغشته به جوش شیرین دندان های او را پاک کنید. استفاده از انگشت مادر هم به جای مسواک کارساز خواهد بود.
در صورتی که کودک شما به هر دلیلی دچار فقر آهن است و از مصرف قطره آهن نیز صرف نظر می کند می توانید از خوراکی هایی که دارای آهن بیشتری هستند در برنامه غذایی و خوراک روزانه آو استفاده کنید. گوشت قرمز ، خوراکی های غنی شده با آهن که در بین کودکان طرفدار دارد مانند پاستیل ها و ژله ها و بیسکوییت ها، سبزیجات و میوه ها همواره میتواند بخشی از آهن بدن کودک شما را فراهم کند.

تشخیص اوتیسم در کودکان

درمان سیاه شدن دندان به وسیله قطره آهن:

اولین مورد در این راه مسواک زدن دوبار در روز به ویژه بعد از مصرف قطره آهن است که میتواند بخش زیادی از لکه ها و سیاهی ها را از بین ببرد.جوش شیرین نیز میتواند یکی از موادی باشد که به مسواک آغشته کرده و با آن مسواک بزند. این مطلب را در نظر داشته باشید که به دلیل طعم کمی ازار دهنده جوش شیرین ممکن است کودک شما از مسواک زدن با آن خودداری کند.
اما لکه های ظاهر شده روی دندان کودک می تواند علل مختلفی داشته باشد و هر لکه ای ناشی از قطره آهن نیست. مصرف برخی ابمیوه ها و خوراکی ها ، داروها و ویتامین ها و برخی باکتری های بیضرر بدن میتواند باعث لکه دار شدن دندان کودکان شود. خبر خوب در مورد لکه دار شدن دندان های کودک شما این است که دندان های کودکان بعدا با دندان های دائمی جایگزین می شوند و سیاه شدن دندان کودکان معضلی بزرگ نیست .

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *