ویتامین ها برای باروری

ویتامین ها برای باروری

ویتامین ها برای باروری

بهترین ویتامین ها برای باروری کدامند؟ غذا برای همه جنبه های زندگی مهم است و باروری نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدن ما ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی روزانه دریافت می‌کند و ایجاد یک زندگی جدید – که دقیقاً همان چیزی است که سلامت باروری به آن مربوط می‌شود – به ریزمغذی‌ها نیز نیاز دارد. بنابراین، آیا برای باروری به ویتامین های مکمل نیاز دارید؟ ما هنوز به طور کامل نمی دانیم که رژیم غذایی و ریزمغذی ها به طور مستقیم بر باروری تأثیر می گذارند، اما محققان هر روز بیشتر یاد می گیرند. ما می دانیم که کمبود برخی از مواد مغذی می تواند باعث مشکلات باروری شود. همچنین می دانیم که برخی از بیماری هایی که بر توانایی بدن در جذب مواد مغذی تأثیر می گذارند (مانند بیماری سلیاک درمان نشده) می توانند خطر ناباروری را افزایش دهند.
پلی هیدرآمنیوس چیست؟

ویتامین ها برای باروری کدامند؟

مهم‌ترین ویتامین ها برای باروری مکملی که هنگام تلاش برای باردار شدن و در طول بارداری مصرف می‌شود، یک ویتامین استاندارد قبل از تولد حاوی اسید فولیک است. دریافت حداقل ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز مهم است. مهم است که مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم یا در صورتی که پزشک شما توصیه می کند با کمک مکمل ها دریافت کنید. برای کسانی که کمبود ویتامین خاصی دارند، مصرف مکمل ممکن است کمک کند اگر چیزی از نظر تغذیه ای از دست ندهید، مشخص نیست که آیا ویتامین های مکمل می توانند به شما در باردار شدن کمک کنند یا خیر. این چیزی است که تحقیقات در مورد ویتامین ها برای باروری می گوید.
۹ راه برای ایجاد عزت نفس بیشتر در کودکان
استیل ال کارنیتین ال-کارنیتین (LC) یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. شکل مصنوعی آن استیل ال کارنیتین یا ALC نامیده می شود. دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که می تواند از باروری حمایت کند و علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و اندومتریوز را کاهش دهد. به نظر می رسد ال کارنیتین نیز در سلامت اسپرم نقش دارد. نشان داده شده است که مکمل های خوراکی LC و ALC باعث بهبود حرکت اسپرم می شوند. و افزودن LC به اسپرم قبل از منجمد شدن برای استفاده بعدی در درمان های باروری به نظر می رسد که باعث بهبود حیات و تحرک اسپرم شود. ویتامین B6 تمام ویتامین‌های B، از جمله B3 (نیاسین)، B6 (پیریدوکسین)، B9 (فولات یا اسید فولیک)، و B12، نقش حیاتی در تشکیل و عملکرد مناسب گلبول‌های قرمز دارند. عملکرد صحیح اعصاب و انرژی سلولی نیز به سطوح سالم ویتامین B بستگی دارد.
کودک من چه زمانی میتواند آب بنوشد؟
ویتامین B6 و باروری زنان مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، نشان داد زنانی که سطح B6 خونشان بالاتر است، احتمال باروری بیشتری دارند. اما آیا این بدان معناست که ناباروری زنان را می توان تنها با افزایش سطح B6 درمان کرد؟ متاسفانه هنوز ثابت نشده است.۷ یکی از دلایل احتمالی ارتباط B6 با باروری ممکن است به دلیل سطوح هموسیستئین باشد که یک آمینو اسید رایج موجود در جریان خون است. سطوح بالای هموسیستئین در فولیکول ها با مشکلات تخمک گذاری همراه است در همین حال، سطوح پایین هموسیستئین ممکن است شانس بارداری موفق را بهبود بخشد. در یک مطالعه کوچک که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، زنان با سابقه سقط جنین که مکمل فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 مصرف کردند، سطح هموسیستئین را کاهش دادند. با این حال، محققان سطح B6 در خون را اندازه گیری نکردند ویتامین ها برای باروری ویتامین B6 و باروری مردان در حالی که ویتامین B6 ممکن است در مکمل های فروخته شده برای حمایت از باروری مردان گنجانده شود، هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن وجود ندارد. بررسی تحقیقات روی این مکمل‌ها هیچ حمایتی برای B6 (یا برخی دیگر از ویتامین‌های B، از جمله B1، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین) و B5 نشان نداد. ویتامین B9 (فولات) یکی از مهم ترین ویتامین های B برای باروری و رشد سالم جنین فولات یا B9 است. فولات برای باروری مردان و زنان حیاتی است. مصرف کم فولات با افزایش خطر نقایص مادرزادی لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا مرتبط است. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف مناسب فولات ممکن است بر سطح پروژسترون تأثیر بگذارد و سطوح پایین B9 ممکن است منجر به تخمک گذاری نامنظم شود. ممکن است باروری را کاهش دهد. سطوح پایین فولات با سلامت ضعیف اسپرم مرتبط است. افرادی که فولات رژیم غذایی آنها کم است، احتمال بیشتری دارد که درصد بیشتری از اسپرم های آسیب دیده توسط DNA داشته باشند. مکمل فولات (همراه با روی) نیز ممکن است به بهبود نتایج تجزیه و تحلیل مایع منی در موارد خاص کمک کند.
چگونه بارداری پنهانی خود را قبل از اینکه آماده اعلام آن باشید پنهان کنید
فولات در مقابل اسید فولیک فولات شکل B9 است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند عدس، نخود، سبزی های برگ دار تیره، مارچوبه و کلم بروکلی یافت می شود. اسید فولیک شکل مصنوعی B9 است. هنگامی که مکمل های اسید فولیک مصرف می کنید، بدن شما باید اسید فولیک را به فولات تبدیل کند. در غیر این صورت، سلول های شما نمی توانند از این ماده مغذی استفاده کنند. شما می توانید مکمل های ویتامین را با فولات به جای اسید فولیک دریافت کنید، اما آنها کمتر رایج هستند و معمولا گران تر هستند. اما در حالت ایده آل، اگر تصمیم به مصرف مکمل دارید، باید فولات مصرف کنید (به دنبال ۵-متیل تتراهیدروفولات یا ۵-MTHF روی برچسب باشید). مصرف مکمل های اسید فولیک ممکن است مشکلات مربوط به سطوح پایین ویتامین B12 را بپوشاند   جهش ژنتیکی فولات و MTHFR بدن برخی افراد نمی تواند به درستی B9 را به شکل اسید فولیک جذب کند. این بدان معناست که آنها ممکن است مقدار مناسبی از اسید فولیک را از طریق غذاهای غنی شده یا مکمل ها مصرف کنند، اما از آنجا که سلول های آنها نمی توانند از این ویتامین استفاده کنند، هنوز هم نمی توانند از این ویتامین استفاده کنند. آنچه را که نیاز دارند بدست نمی آورند افرادی که دارای جهش ژنتیکی MTHFR هستند (تغییرات در ژنی که با شرایط پزشکی خاصی مرتبط است) می توانند این جهش را تجربه کنند. افراد مبتلا به این جهش ممکن است در معرض خطر سقط جنین، برخی از عوارض بارداری و داشتن فرزندی با نقص لوله عصبی باشند، خطراتی که ممکن است به جذب ضعیف اسید فولیک/فولات مرتبط باشد. با این اوصاف، مهم است که MTHFR را به طور مفصل با پزشک خود در میان بگذارید. همه افرادی که دارای واریاسیون هستند، دارای جهش نیستند یا نیاز به درمان دارند. ویتامین سی ویتامین C در میوه ها و سبزیجات به ویژه مرکبات، انواع توت ها و فلفل وجود دارد. این ویتامین به حفظ بافت همبند سالم کمک می کند و همچنین برای بهبود زخم و عملکرد مناسب سیستم ایمنی مهم است. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است. این خواص آنتی اکسیدانی نقش عمده ای در باروری دارند. آنتی اکسیدان ها تاثیر منفی رادیکال های آزاد را کاهش می دهند و آسیب سلولی را در بدن کاهش می دهند. در مطالعات تحقیقاتی اغلب با ویتامین E ترکیب می شود، ویتامین C برای بهبود سلامت اسپرم و کاهش تکه تکه شدن DNA اسپرم یافت می شود. در یک مطالعه بر روی زنان تحت IVF، مکمل ویتامین C معیارهای استرس اکسیداتیو را بهبود بخشید. اما سطح ویتامین C را در مایع فولیکولی افزایش داد که می تواند با بهبود کیفیت تخمک مرتبط باشد. کلسیم احتمالاً می دانید که کلسیم ماده معدنی است که ما برای عملکرد سالم استخوان به آن نیاز داریم. اما آیا می دانستید که در سلامت قلب، عملکرد عضلات، انتقال عصبی و تعادل هورمونی نیز نقش دارد؟ تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که زنانی که محصولات لبنی بیشتری مصرف می‌کنند (که سرشار از کلسیم هستند و با ویتامین D غنی شده‌اند) سطح ویتامین D سرم بالاتری داشتند و در خطر کمتری برای ابتلا به آندومتریوز و مشکلات تخمک‌گذاری قرار داشتند. یک ماده معدنی مهم برای باروری با این حال، در حال حاضر هیچ تحقیق خاصی در مورد مکمل کلسیم و باروری زنان وجود ندارد. ارتباط مشابهی بین سطح کلسیم و ویتامین D در باروری مردان وجود دارد. این ایده که کمبود کلسیم ممکن است بر باروری مردان تأثیر بگذارد، در مناطقی مانند تحرک اسپرم وجود دارد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *