ناباروری مردان چیست؟

ناباروری مردان چیست؟

ناباروری مردان چیست؟

ناباروری مردان چیست؟ ناباروری مردانه یک مشکل تولید مثلی را توصیف می کند که منجر به ناتوانی مرد در بارور کردن شریک بارور خود می شود.

مطالعات نشان می دهد که تقریباً ۱۵ درصد از زوج های دگرجنسگرا آمریکایی هنگام تلاش برای باردار شدن با مشکلات باروری مواجه می شوند. ناباروری مردان عاملی است که در نیمی از این موارد نقش دارد و تنها مسئول ۲۰ درصد موارد است.

ناباروری مردان چیست؟

پیتر ان شلگل، MD، FACS، پروفسور اورولوژی و پزشکی باروری در پزشکی ویل کورنل در نیویورک، می‌گوید: «ناباروری مردان در حدود ۵ تا ۷ درصد از جمعیت وجود دارد، زمانی که زوج‌ها تلاش می‌کنند باردار شوند.»

علل ناباروری مردان می تواند از بیماری، آسیب یا انسدادی که منجر به ناتوانی در ساخت و تولید اسپرم سالم می شود متغیر باشد. برخی از عوامل سبک زندگی – مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا چاقی – ممکن است به ناباروری مردان کمک کنند.

چگونه هزینه های تربیت فرزند را کاهش دهیم

علائم ناباروری مردان چیست؟

علائم ناباروری مردانه به علت خاص آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، ناتوانی در باردار شدن اولین علامتی است که نشان می دهد ممکن است یک مشکل زمینه ای باروری وجود داشته باشد.

با این حال، اگر علت ناباروری مردان به دلیل یک وضعیت جراحی یا پزشکی یا عدم تعادل هورمونی باشد، علائم مرتبط با آن وجود دارد. این شامل:

درد یا تورم در ناحیه بیضه یا کیسه بیضه
اختلال عملکرد جنسی (مانند مشکل در داشتن و حفظ نعوظ، میل جنسی کم، یا عدم انزال)
ادرار کدر بعد از رابطه جنسی
ناتوانی در بوییدن
کاهش موهای زائد صورت یا بدن

۶ درمان طبیعی برای پوست خشک

تشخیص ناباروری مردان

ناباروری معمولاً با یک دوره ۱۲ ماهه یا بیشتر از رابطه جنسی منظم و محافظت نشده که منجر به بارداری نمی شود تعریف می شود. ساخت و تولید اسپرم سالم

این ارزیابی شامل تجزیه و تحلیل یک نمونه اسپرم خواهد بود. به گفته دکتر شلگل، تجزیه و تحلیل غیرطبیعی مایع منی رایج ترین شناسه ناباروری مردان است. تجزیه و تحلیل اسپرم غلظت اسپرم (تعداد اسپرم موجود)، تحرک (تعداد در حال شنا) و مورفولوژی (شکل اسپرم) را مشخص می کند. اسپرم سالم و شنا برای لقاح بسیار مهم است.

دکتر شلگل می گوید، این تجزیه و تحلیل همچنین مشخص می کند که آیا ناهنجاری های عملکردی وجود دارد یا خیر، که هر مشکل فیزیولوژیکی را توصیف می کند که می تواند رابطه جنسی یا انزال را مختل کند.

علل ناباروری مردان چیست؟

لقاح یک فرآیند ظریف است که می تواند توسط مجموعه ای از عوامل، مانند آسیب، بیماری، یا حتی انتخاب های خاص سبک زندگی مختل شود. در حالی که برخی از علل ناباروری مردان قابل برگشت هستند، برخی دیگر قابل برگشت نیستند.

علل ناباروری مردان می تواند از چیزهایی که افراد با آن متولد می شوند، بنابراین ناهنجاری های مادرزادی گرفته تا مسائل مختلف کروموزومی، تا چیزهایی که می تواند اکتسابی باشد و در طول زندگی مرد بدتر شود، مانند تومورهای بیضه، رگ های واریسی، کمبود هورمون، [یا] مشکلات مربوط به سبک زندگی،” Paul R Shin، MD، یک اورولوژیست دارای گواهی هیئت مدیره در Shady Grove Fertility، یک مرکز باروری که در سراسر ایالات متحده فعالیت دارد، توضیح می دهد.
کیفیت ضعیف اسپرم اغلب به عنوان یک عامل کمک کننده -اگر نه تنها دلیل- در ناباروری مردان ذکر می شود. علت این امر ممکن است پس از ارزیابی پزشکی بیشتر آشکار شود، در حالی که در موارد دیگر ممکن است نامشخص باقی بماند.

ویتامین ها برای باروری

در اینجا به برخی از دلایل اصلی ناباروری مردان اشاره می کنیم.

واریکوسل
علت اصلی ناباروری مردان واریکوسل است، که تورم وریدهایی است که بیضه ها را تامین می کنند. (۴) این شبیه به تورم رگ های واریسی به دلیل افزایش فشار خون است، که باعث کاهش کیفیت، تحرک و عملکرد اسپرم می شود. در بسیاری از موارد قابل درمان هستند.

داروهای خاص
برخی از داروها می توانند توانایی شما برای تولید اسپرم سالم را مختل کنند یا بر عملکرد جنسی تأثیر منفی بگذارند. استروئیدهای آنابولیک که برای افزایش توده عضلانی مصرف می شوند، می توانند تولید تستوسترون طبیعی بدن شما را مختل کنند، که هورمونی حیاتی برای تولید اسپرم است.

مطالعات همچنین نشان می دهد که برخی از داروهای مصرفی برای مبارزه با افسردگی و اضطراب می توانند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارند (از جمله کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و تاخیر در انزال).

سایر داروهای مورد تایید FDA که می توانند بر باروری مردان تأثیر بگذارند، آنتی بیوتیک های خاص (به طور خاص کتوکونازول)، و همچنین برخی از داروها برای درمان فشار خون یا اختلالات خود ایمنی هستند.

اگر به متخصص باروری مراجعه می‌کنید، هر دارویی را که مصرف می‌کنید یا اخیراً مصرف کرده‌اید، صرف نظر از اینکه بدون نسخه یا تجویز شده باشد، همراه داشته باشید.

 

سندرم کالمن
سندرم کالمن یک اختلال نادر است که باعث تاخیر، و گاهی اوقات مانع از تکمیل بلوغ می شود. این بیماری می تواند هم مردان و هم زنان را مبتلا کند اما در بین مردان شایع تر است. برای مردان، علائم دیگر شامل نزول بیضه ها و ناتوانی در رشد موهای صورت است. بدون درمان هورمونی، افراد مبتلا به این سندرم قادر به بارداری نخواهند بود

سطوح پایین تستوسترون
تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است که مسئول تولید اسپرم است. سطوح پایین تستوسترون می تواند مقدار اسپرم را کاهش دهد و عملکرد جنسی را مختل کند، از جمله کاهش میل جنسی و ایجاد اختلال نعوظ.

پلی هیدرآمنیوس چیست؟

تحرک اسپرم مرتبط با سن
در حالی که مردان از نظر فنی می توانند فرد را در هر سنی پس از بلوغ باردار کنند، باروری مردان با افزایش سن کاهش می یابد. مطالعات نشان می‌دهد که کیفیت، غلظت و تحرک اسپرم همگی تحت تأثیر سن پدری پیشرفته قرار می‌گیرند که به طور گسترده‌ای در نظر گرفته می‌شود که سن ۴۰ سال و بالاتر باشد.

سموم محیطی
سطح اسپرم همراه با کیفیت اسپرم در سطح جهانی در حال کاهش است.۱۲۱۳ در حالی که دانشمندان درباره علت این روند نگران کننده بحث می کنند، مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند آفت کش ها، نرم کننده ها (ماده ای که در اکثر پلاستیک ها وجود دارد) و تشعشعات دستگاه های الکترونیکی، می تواند بر باروری مردان تأثیر منفی بگذارد. سموم تعادل هورمونی ظریف مورد نیاز برای تولید اسپرم سالم را مختل می کنند
انزال رتروگراد
برای افراد مبتلا به انزال رتروگراد، بخشی یا تمام مایع منی آزاد شده در نقطه ارگاسم به جای اینکه از مجرای ادرار و از نوک آلت تناسلی خارج شود، به مثانه می رود. ادرار کدر پس از رابطه جنسی یکی از علائم شایع مرتبط با این بیماری است.

کووید-۱۹
هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ می تواند باروری مردانه یا زنانه را مختل کند.۱۵ با این حال، دانشمندان در حال بررسی ارتباط بین ناباروری مردانه و ابتلای واقعی به ویروس هستند.۱۶ مطالعه منتشر شده در باروری و عقیمی ۱۲۰ مرد بلژیکی را با میانگین سنی ۳۵ سال است. مشخص شد که ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان یک ماه پس از مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹، تعداد و تحرک اسپرم را کاهش داده بودند – ۳۷ درصد هنوز دو ماه بعد تحت تأثیر قرار گرفتند.

قرار گرفتن در معرض دماهای بالا
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که سطح ناباروری در میان نانوایان مرد به دلیل محیط گرمی که در آن کار می‌کنند بالاست.۱۸ این شواهد را تایید می‌کند که هر چیزی که دمای بیضه‌ها را افزایش دهد می‌تواند کیفیت اسپرم را کاهش دهد. لباس‌های زیر تنگ، قرار دادن لپ‌تاپ برای مدت طولانی روی کشاله ران، واریکوسل ناشناخته، یا حتی سفرهای مکرر به سونا یا اتاق بخار همگی می‌توانند دمای بیضه‌ها را بالا ببرند.

بیماری، عفونت و آسیب
بیماری، عفونت و آسیب همگی می توانند بر توانایی فرد برای تولید اسپرم سالم تأثیر بگذارند. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تشخیص کیفیت اسپرم ضعیف گاهی اوقات نشانه‌ای از وجود یک مشکل اساسی دیگر مانند بیماری سلیاک یا دیابت است.۲۰۲۱c.

حتی بیماری های قبلی می توانند اثری ماندگار بر باروری شما بگذارند. اگر اوریون پس از بلوغ منقبض شود، یک عفونت ویروسی، می تواند منجر به کاهش اندازه بیضه شود. این به طور بالقوه می تواند منجر به عوارض تولید مثلی شود

بافت اسکار ناشی از آسیب قبلی می تواند منجر به انسداد مجرای شود و از انتشار اسپرم جلوگیری کند، در حالی که ضربه شدید بیضه – چه به دلیل آسیب ورزشی یا تصادف رانندگی – می تواند منجر به ناباروری شود.
فشار
مطالعات نشان می‌دهد که استرس روانی در مردان با کیفیت ضعیف‌تر و غلظت اسپرم‌های پایین‌تر همراه است. زمانی که فردی استرس دارد، هورمون‌های استروئیدی به نام گلوکوکورتیکوئیدها را ترشح می‌کند که سطح تستوسترون را سرکوب می‌کند. علاوه بر کیفیت اسپرم ضعیف، استرس نیز می تواند بر عملکرد جنسی تأثیر منفی بگذارد.

کودک من چه زمانی میتواند آب بنوشد؟

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *