سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی چیست؟

روز جهانی سکته مغزی: چند دقیقه می تواند جان انسان ها را نجات دهد

 

روز جهانی سکته مغزی هر ساله در ۲۹ اکتبر با هدف افزایش دید این مشکل جشن گرفته می شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی سکته مغزی، از هر ۴ بزرگسال، ۱ نفر این اختلال را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کند.

به طور خلاصه، زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به مغز انسداد کلی یا جزئی ایجاد می‌شود که منجر به آسیب موقت یا دائمی به نورون‌ها می‌شود. سکته مغزی علت اصلی ناتوانی شدید و دومین علت مرگ ناشی از بیماری در بزرگسالان است.

جشن روز جهانی سکته مغزی به دنبال تقویت این ایده است که سکته مغزی قابل پیشگیری است و “زمان مغز است”. این عبارت نشان می دهد که سکته یک اورژانس پزشکی فوری است.

سکته مغزی چیست؟

سازمان جهانی سکته مغزی اولین روز جهانی سکته مغزی را در سال ۲۰۰۶ برگزار کرد. ماموریت این سازمان ترویج تحقیقات و آموزش سکته مغزی برای بهبود مراقبت از قربانیان سکته مغزی در سراسر جهان است.

هر چه دید و درمان در دسترس بیشتر باشد، بیماران زودتر تحت درمان قرار می گیرند و درصد ناتوانی های مرتبط کاهش می یابد. هدف بزرگداشت این روز آموزش در مورد عوامل خطر مرتبط است که بیشتر آنها قابل پیشگیری هستند.

عبارت “زمان مغز است” به از دست دادن عملکرد عصبی برای هر ثانیه که بدون شروع درمان پس از کاهش جریان خون می گذرد، اشاره دارد. مغز تقریباً ۱۲۰ میلیون نورون دارد. هنگام این اتفاق، تنها در یک دقیقه تقریباً ۲ میلیون از این سلول ها از بین می روند.

علاوه بر این، هر ساعتی که فرد بدون مراقبت رها می شود، مغز او ۱۱ سال پیر می شود. کاهش عملکرد عصبی غیر قابل برگشت است و همان چیزی است که باعث ناتوانی های بعدی می شود.

یافتن بیماری روانی

یافتن بیماری روانی

سکته مغزی چیست؟

همچنین به عنوان یک تصادف عروق مغزی یا آپوپلکسی شناخته می شود، از دست دادن عملکرد مغز در نتیجه قطع کلی یا جزئی جریان خون به مغز است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سکته مغزی یک سندرم بالینی به سرعت در حال توسعه است که به دلیل اختلال کانونی عملکرد مغز با منشا عروقی است.

سکته های مغزی به دو گروه طبقه بندی می شوند:

ایسکمیک
هموراژیک
به خطر افتادن خون رسانی به مغز منجر به اختلال در عملکرد مغز می شود. تظاهرات بالینی به ناحیه و اندازه ضایعه و همچنین مدت زمان قطع خون بستگی دارد.

علائم سکته مغزی

علائم موجود در سکته مغزی متعدد و متغیر است. اکثر آنها عصبی هستند و به سرعت ظاهر می شوند.

رایج ترین آنها موارد زیر است:

از دست دادن ناگهانی قدرت، بی حسی یا پارستزی در صورت یا اندام ها. می تواند روی همان سمت بدن یا کل بدن تاثیر بگذارد. مشخص ترین مشکل انحراف کمیسور لبی است.
ظاهر سردرگمی یا مشکل در درک یا صحبت کردن.
مشکلات بینایی، نابینایی یا دوبینی.
سردردهای غیرمنتظره و غیرمعمول، با شدت زیاد و بدون علت ظاهری.
از دست دادن ناگهانی تعادل یا نقص راه رفتن.
کاهش حساسیت پوست.

عوامل خطر مرتبط با سکته مغزی
افرادی که سیگار می کشند، از فشار خون بالا، دیابت رنج می برند یا دارای کلسترول بالا یا چاقی هستند بیشتر در معرض خطر سکته هستند. به عنوان مثال، کسانی که از چاقی رنج می برند تا ۱۲ درصد بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر هستند.

سایر خطرات مرتبط وجود آریتمی قلبی، مصرف الکل و سبک زندگی کم تحرک است. بنابراین واضح است که تا ۹۰ درصد موارد می توان از آن پیشگیری کرد.

ناباروری ثانویه

اقدامات فوری به شرح زیر خواهد بود:

ورزش منظم
تغذیه مناسب
قطع مصرف الکل و تنباکو
عوامل خطر قلبی عروقی را کنترل کنید

درمان اولیه کلیدی است
اقدام سریع در مرحله حاد پیش آگهی را بهبود می بخشد.
درمان سکته مغزی به ویژگی های بیمار بستگی دارد. ترومبولیتیک ها معمولاً برای رقیق کردن خون و افزایش جریان خون در مورد بیماری ایسکمیک عروق مغزی استفاده می شوند.

با این حال، پس از بازیابی جریان خون، توانبخشی باقی می ماند. این بیماری عامل اصلی ناتوانی جسمی و شناختی است. حدود یک چهارم بیمارانی که دچار سکته مغزی می شوند در دراز مدت به شدت آسیب دیده اند.

مدیریت عوامل خطر، همراه با استفاده از استاتین ها برای کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از تصلب شرایین، و همچنین عوامل ضد پلاکتی، در بیماران در معرض خطر عروقی کلیدی است. اگر آسیب شناسی وجود دارد که احتمال ترومبوآمبولی را افزایش می دهد، توصیه می شود داروهای ضد انعقاد اضافه کنید.

۵ گیاه دارویی برای درمان درد روماتیسم مفصلی

در سال ۲۰۲۲، روز جهانی سکته مغزی بر اهمیت دانستن علائم و نشانه‌ها برای حفظ زمان گرانبهای موجود تمرکز کرد. با ادامه کمپینی که در سال ۲۰۲۱ شروع شد و دقایق می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند، روز فراخوانی برای عموم مردم و خدمات اضطراری است.

 

عبنم

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *