احتمال بارداری در قاعدگی

احتمال بارداری در قاعدگی

احتمال بارداری در قاعدگی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا امکان دارد در دوران قاعدگی بارداری به وجود بیاید؟

دستگاه تولید مثل این امکان را تقریبا صفر میکند. دوران قاعدکی دورانی است که تخمک بارور نشده با ریزش دیواره رحم از آن خارج می شود اما باز هم امکان دارد که این تخمک قبل از خروج از رحم بارور شود.

آیا با وحود خون ریزی بارداری امکان پذیر است؟

بارداری زمان رخ می دهد که اسپرم و تخمک در رحم لقاح انجام داده باشند. تخمک فقط ۲۴ ساعت زمان دارد تا بارور شود اما اسپرم می تواند تا ۵ روز نیز در رحم زنده بماند.یعنی بارداری با تخمک تخلیه نشده از رحم رخ نمی دهد.

زمانی که یک تخمک از تخمدان ازاد می شود و اسپرم زنده ای در رحم وجود دارد (لوله فالوپ) امکان لقاخ و باداری وجود دارد. تخمک گذاری ممکن است در برخی زنان باعث خون ریزی شود که یک امر طبیعی است.

اما برخی زنان ممکن است به دلیل بیماری های دهانه رحم در زمان های گوناگون دچار خون ریزی شوند. پس معنی آن این است که زنان در طول مدت قاعدگی تخمک بارور نشده را تخلیه نمی کنید.

برای بانوان مهم است که دوران قاعدگی خود را بدانند تا بتوانند تشخیص دهند که هر خون ریزی به چه علت احتمالی است و اگر در خارج از دوران قاعدگی دچار خونریزی شدند متوجه این امر باشند. این نکته می تواند کمک شایانی کند که بدانید آیا باردار هستید یا خیر و یا دچار عفونت یا بیماری شده اید.

احتمال بارداری در دوران قاعدگی چقدر است؟

دوران قاعدگی حدود ۲۸ روز طول می شود و با خون ریزی آغاز می شود و تخمکگذاری در میان این دوره یعنی ۱۴ روز بعد اتفاق می افتد. قاعدتا برای این که در این ۱۴ روز باردار شوید باید اتفاق دیگری بیفتد که خارج از این بحث است.

دوران پریود شدن هر بانو به طور معمول بین ۲ تا ۸ روز وگاهی بیشتر اتفاق می افتد . بعد از این زمان نوبت به رها سازی تخمک از تخمدان است تا برای لقاح احتمالی و بارداری انجام شود. با توجه به این که اسپرم ها توان زنده ماندن تا ۵ روز را دارند و اگر بعد از ۸ روز اسپرم وارد رحم شود احتمال باداری وجود دارد.

پس برای کسانی که دوران قاعدگی کمتر از ۸ روز دارد احتمال بارداری در این مدت ۱۴ روز بسیار بیشتر است چون که زمان کوتاه تری بین قاعدگی و تخمک گذاری است.

پس بانوانی که دوره قاعدگی آن ها ترتیب بهتری دارد کمتر ممکن است در این دوران باردار شوند و برای آنانی که دوران قاعدگی کمتر است احتمال لقاح اسپرم و تخمک بسیار بالاست و ممکن است در این دوران باردار شوند.

احتمال بارداری در قاعدگی
احتمال بارداری در قاعدگی

همچنین میتوانید علائم بارداری را در این مقاله بخوانید

پیشگیری از بارداری

ممکن است شما در دوران قاعدگی باردار شوید و تضمینی وجود ندارد که در این دوره باردار نشوید و ممکن است تمایل داشته باشید تا از بارداری جلوگیری کنید. پس بدانید که پیشگیری بهتر از درمان است.

با پیشگیری میتوانید جلوی بارداری های ناخواسته را بگیرید. همواره روش های مختلفی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد مانند استفاده از کاندوم که میتواند سلامت رابطه جنسی را بیشتر تضمین کند و از انتقال بیماری بین طرفین جلوگیری کند.

همچنین استفاده از داروهای ضد بارداری میتواند برای شما مفید باشد تا از لقاح های ناخواسته جلوگیری کنید.

اما برای افرادی که دوست ندارند از این روشن های معمول استفاده کنند روش های دیگری نیز وجود دارد. مثلا روش کریتون یکی از روش های متدوال تنظیم خانواده است که در آن هر فرد با شناخت دوره قاعدگی خود می تواند از بارداری جلو گیری کند.

برای راحتی خود می توانید به کتاب زیست شناسی دوره پیش دانشگاهی (دوازدهم) رجوع کنید و دوره قاعدگی را با رسم شکل ببینید . آن زمان که من (نویسنده) دانش اموز بودم این مطلب را همواره در ذهن داشتم که تا ۷ روز بعد از قاعدگی تخمکگذاری انجام نخواهد شد. البته این مطلب یه بحث تئوری بود . یعنی این را میدانستم که تا ۷ روز بعد از قاعدگی اگر اسپرم وارد رحم شود احتمال بارداری و تشکیل تخمکگذاری رخ نخواهد داد.

این مسئله برای امتحانات و کنکور بسیار حائز اهمیت بود که تمام مطالب درسی و نمودار های کتاب را بلد باشم. پس شما هم میتوانید با شناخت چرخه قاعدگی خود به طور طبیعی از بارداری پیشگیری کنید

پس کلام آخر این است که با توجه به دقیق نبودن دوران قاعدگی هر فرد برای پیشگیری از بارداری های ناخواسته و یا در زمان قاعدگی بهترین روش شناخت دوران قاعدگی فردی است و برای کسانی که تمایل به پیشگیری های علمی از بارداری ندارند بهترین راه همین است.

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *