بچه رنگین کمانی

بچه رنگین کمانی چیست؟

 

اصطلاح “بچه رنگین کمانی” به نوزاد سالم متولد شده از والدینی اطلاق می شود که از دست دادن قبلی از طریق سقط جنین، مرده زایی (مرگ نوزاد در رحم پس از ۲۰ هفته)، مرگ نوزادی (از دنیا رفتن نوزاد در مدت کوتاهی پس از تولد) یا دیگر از دست دادن نوزاد.۱

نمادگرایی این اصطلاح از این ایده ناشی می شود که رنگین کمان فقط پس از تاریکی آسمان بارانی و طوفانی ظاهر می شود – درست مانند بچه های رنگین کمانی که فقط پس از درد از دست دادن به دنیا می آیند. این اصطلاح که اولین بار توسط والدین عزادار در وبلاگ ها و اتاق های گفتگو ابداع شد، با ظهور رسانه های اجتماعی محبوبیت بیشتری پیدا کرد. امروزه، بسیاری از مردم آن را با اعلامیه های بارداری با تم رنگین کمان و عکس های نوزاد که به منظور انتقال امید و شفا هستند، مرتبط می دانند.

اما حمل “کودک رنگین کمانی” چیزی فراتر از عکس های زیباست. والدین باردار معمولاً در دوران بارداری و پس از تولد احساسات متفاوتی دارند و به یاد کودکی که از دست داده‌اند و همچنین زندگی جدیدی را جشن می‌گیرند، حرکت می‌کنند.

۱۰ فعالیت برای کار با احساسات کودکان

بارداری با بچه رنگین کمانی چیست؟

هنگامی که با یک نوزاد رنگین کمانی باردار هستید، ممکن است فراز و نشیب های زیادی در طول این نه ماه (و بعد از آن) وجود داشته باشد.

احساسات در دوران بارداری
زمانی که نوزاد رنگین کمانی را باردار هستید، انتظار داشته باشید که طیفی از احساسات متفاوت و گاهی متناقض را احساس کنید. احساس امید، شادی، و هیجان در یک لحظه و سپس اضطراب، عصبیت و ترس معمول است. ۲ حتی ممکن است همه آنها را یکباره تجربه کنید.

این تجربه به ظاهر متناقض تا حدی به این دلیل است که ممکن است هنوز در غم از دست دادن خود باشید. در واقع، تحقیقات نشان داده است که هر دو والدین می توانند حتی پس از تولد نوزاد رنگین کمانی خود، برای از دست دادن خود بسیار طولانی تر از آنچه انتظار داشتند غمگین شوند.

به دلیل این غم و اندوه، بارداری جدید شما ممکن است باعث ایجاد احساس غم و اندوه عمیق شود، در حالی که شما آن را انتظار ندارید. به عنوان مثال، نقاط عطف ممکن است خاطرات سختی را برای شما به ارمغان بیاورد، یا ممکن است پس از ملاقات با نوزاد دوست خود گریه کنید.

برخی از والدین نیز در دوران بارداری رنگین کمانی خود با احساس گناه دست و پنجه نرم می کنند، به خصوص اگر احساسات مثبتی مانند هیجان یا شادی را احساس کنند. برخی نگرانند که خوشحالی آنها به این معنی است که به فرزند گمشده خود احترام نمی گذارند.

برخی دیگر احساس نگرانی یا اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند زیرا دائماً از سقط جنین یا مرده‌زایی می‌ترسند. گاهی اوقات، حتی زمانی که هیچ نشانه‌ای از مشکل وجود ندارد، فکر نمی‌کنند که مشکلی برای نوزادشان وجود دارد، دشوار است. ۲ گاهی اوقات، ترس از فقدان دیگری می‌تواند باعث شود والدین احساس کنند که از بارداری خود جدا شده‌اند.

آرترودز پا چیست؟

چگونه بچه رنگین کمانی پشتیبانی پیدا کنیم

انتخاب پزشک یا ماما که سابقه پزشکی شما را می‌داند می‌تواند مفید باشد، زیرا ممکن است بهتر بتوانند ترس‌ها و محرک‌های شما را درک کنند. همچنین می‌توانید در طول معاینات خود از امکانات خاصی درخواست کنید، مانند درخواست یک فناوری اولتراسوند که به ترس‌های شما حساس باشد. بسیاری از پزشکان، بیمارستان‌ها و برنامه‌های آموزشی تلاش بیشتری می‌کنند تا نسبت به نیازها و تجربیات منحصربه‌فرد فردی که پس از از دست دادن بارداری را پشت سر می‌گذارد، حساس باشند.

صحبت با یک درمانگر آموزش دیده نیز می تواند به شما در مدیریت اضطراب و استرس در طول فرآیند کمک کند. در صورتی که در دوران بارداری خود برای مقابله یا مدیریت احساسات خود مشکل دارید، با ارائه دهنده OB خود در مورد ارجاع به یک ارائه دهنده سلامت روان صحبت کنید.

همچنین بسیاری از سازمان‌های فوق‌العاده، چه به صورت آنلاین و چه حضوری، برای کمک به افراد در مسیر بارداری پس از از دست دادن، مانند پشتیبانی از بارداری پس از از دست دادن یا وب‌سایت «من سقط جنین داشتم» دکتر جسیکا زوکر وجود دارد. برخی از والدین نیز گروه های حمایتی را در این دوران مفید می دانند.

احاطه کردن خود با افراد حامی، در عین حال که از خود در برابر افراد کمتر درک شده محافظت می کنید، به طور کلی نیز می تواند ایده خوبی باشد. به همین دلیل است که برخی از والدین ممکن است تصمیم بگیرند که بارداری خود را برای دوستان و همکاران فاش نکنند تا از گفتگوهای دشوار یا نظرات خوب و در عین حال آزاردهنده خودداری کنند. برخی دیگر ممکن است بخواهند در اوایل بارداری به خانواده و دوستان خود اطلاع دهند تا بتوانند در تمام طول سفر از حمایت عاطفی بیشتری برخوردار شوند. هر کس متفاوت است – بنابراین آنچه در مورد بارداری خود به دیگران می گویید کاملاً به شما بستگی دارد.

احساسات پس از زایمان بچه رنگین کمانی

احساسات مختلطی که با بچه دار شدن رنگین کمان به وجود می آید لزوماً با تولد فرزند شما تمام نمی شود. بر اساس تحقیقات، تقریباً ۲۰ درصد از کسانی که از دست دادن بارداری زودرس را تجربه می کنند، دچار افسردگی یا اضطراب می شوند که می تواند تا سه سال طول بکشد. دیگران استرس پس از سانحه را به دنبال از دست دادن بارداری تجربه می کنند

این مهم است که برای ماندگاری غم خود آماده باشید. هیچ کودکی نمی تواند جایگزین کودکی شود که شما از دست داده اید و در حالی که ممکن است در ابتدا آنقدر درگیر نوزاد خود باشید که نمی توانید متوجه شوید که هنوز غصه می خورید، ممکن است غم و اندوه در زمانی که شما انتظارش را ندارید ظاهر شود – درست مانند در دوران بارداری می تواند به عنوان مثال، ممکن است در زمان چرت زدن یا زمانی که کودک شما از لباس های نوزاد خود بیشتر می شود، شما را غافلگیر کند.

همچنین ممکن است در معرض خطر مداوم اضطراب باشید یا نگران باشید که ممکن است اتفاقی برای نوزادتان بیفتد، به خصوص زمانی که نزدیک او نیستید. اگر این احساسات ثابت می شوند یا در زندگی روزمره شما تداخل دارند، برای کمک به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری

ایده های یادبود سقط جنین
از دوستی که در انتظار بچه رنگین کمانی است حمایت کنید
اگر دوستی دارید که منتظر بچه رنگین کمانی است، ممکن است از خود بپرسید که چگونه در طول بارداری از او به بهترین شکل حمایت کنید. خبر خوب این است که راه های زیادی وجود دارد که می توانید حمایت و مراقبت خود را نشان دهید. برخی از افراد ممکن است نگران باشند که اگر هرگز سقط جنین یا سقط جنین نداشته اند، از تماس گرفتن با کسی که در انتظار یک نوزاد رنگین کمانی است اجتناب کنند، اما اینطور نیست.

نگران احساس ناخوشایندی یا ناراحتی در صحبت با دوست خود در مورد بارداری نباشید. در واقع بدتر است که دوست خود را نادیده بگیرید. در عوض، در مورد احساس دوستتان بپرسید و چه کاری می توانید برای حمایت از او انجام دهید. گاهی اوقات، فقط گوش دادن می تواند راه درازی داشته باشد.

از گفتن هر چیزی که درد، اندوه یا نگرانی دوستتان را رد می کند، خودداری کنید. گاهی اوقات مردم چیزهای خوش نیت، اما در نهایت غیر حساس به کسی که در انتظار یک نوزاد رنگین کمانی است می گویند که می تواند احساسات آنها را جریحه دار کند. به همین ترتیب، برای کسی که دوست شما را توهین می کند بهانه نیاورید. این مهم است که دوستتان احساس کند که شما در کنار او هستید، نه با شخص دیگری.

اگر می خواهید، می توانید یک هدیه خاص که به کودک رنگین کمان افتخار می کند، مانند یک روکش رنگین کمانی یا لباسی با تم رنگین کمان انتخاب کنید. یا می توانید یک هدیه مخصوص مراقبت از خود مانند ماساژ قبل از تولد یا پدیکور برای دوست خود دریافت کنید. همچنین می توانید به دوست خود کمک کنید تا عکاسی را پیدا کند که در عکاسی از نوزادان رنگین کمان تخصص دارد تا بعد از تولد نوزاد یک سورپرایز ویژه داشته باشد. عکاسانی که به تجربیات خانواده‌ها با نوزادان رنگین‌کمان حساس هستند، مهارت دارند که خاطرات خانواده‌ها از فقدان خود را به روش‌هایی که برایشان معنادار است، گرامی بدارند، در حالی که همچنان عشق و زیبایی نوزاد رنگین‌کمان خود را جشن می‌گیرند.

فقط به یاد داشته باشید: هدایا جایگزینی برای حمایت خوب برای دوست شما قبل و بعد از تولد نوزاد نیستند. از بودن در کنار دوست خود نترسید. بازدید کنید، تماس بگیرید یا پیامک ارسال کنید و به آنها بگویید که به آنها فکر می کنید.

روز ملی یادبود بارداری و نوزاد بچه رنگین کمانی

از شریک زندگی خود در دوران بارداری رنگین کمانی حمایت کنید
اگر شریک زندگی شما حاملگی رنگین کمانی را تجربه می کند، مهم است که یک خط ارتباطی باز داشته باشید. هر دوی شما این فقدان را پشت سر گذاشتید و ممکن است همچنان غمگین باشید. احساسات خود را به اشتراک بگذارید و به نیازهای شریک زندگی خود گوش دهید. خوب است که قبل از بارداری و اکنون که منتظر یک نوزاد رنگین کمانی هستید، صحبت کنید که این فقدان چگونه روی شما تأثیر گذاشته است.۶ در واقع، اگر شریک زندگی خود را به اشتراک بگذارید، می توانید به همسرتان کمک کنید تا احساس تنهایی کمتری در احساسات بالقوه پیچیده خود داشته باشد.

از شریک زندگی خود بپرسید که چگونه دوست دارد به او کمک کنید. هیچ راه درست یا نادرستی برای داشتن بارداری رنگین کمانی و نوزاد وجود ندارد، اما با چک کردن با یکدیگر، می تواند یک تجربه مثبت برای هر دوی شما باشد. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که تصمیمات بزرگ، نقاط عطف و هر فراز و نشیب را با هم مدیریت کنید.

سخنی
بارداری یا از دست دادن نوزاد یک تجربه آسیب زا است. بنابراین اگر چنین فقدانی را تجربه کرده اید و منتظر یک نوزاد رنگین کمانی هستید، به یاد داشته باشید که احساساتی که احساس می کنید یک شبه از بین نخواهند رفت – حتی زمانی که نوزاد جدیدی در راه دارید. به خاطر داشته باشید که حتی زمانی که زندگی جدید را جشن می گیرید، به خود فضایی برای غصه خوردن بدهید. همچنین می‌تواند واقعاً مفید باشد که اطراف خود را با افراد حمایت‌کننده و فهمیده احاطه کنید – خواه این شریک زندگی شما، یک دوست، یکی از اعضای خانواده، یک درمانگر، یک گروه حمایتی از والدینی که همچنین از دست دادن را تجربه کرده‌اند، یا حتی یک پزشک دلسوز.

اگر از دوست یا شریک زندگی خود در دوران بارداری رنگین کمانی او حمایت می کنید، به یاد داشته باشید که بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در آنجا باشید تا به او گوش دهید. سعی کنید احساسات آنها را قضاوت یا نادیده نگیرید. در حین پیشرفت بارداری با آنها تماس بگیرید و به آنها کمک کنید تا راه هایی برای جشن گرفتن کودک رنگین کمانی خود بیابند و در عین حال به کودکی که از دست داده اند احترام بگذارند. این بهترین راهی است که می توانید به آنها کمک کنید تا در این زمان گیج کننده و احساسی سپری کنند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *