اولین حرکت جنین و احساس آن

اولین حرکت جنین و احساس آن

اولین حرکت جنین و احساس آن

برای هر مادری که تازه برای بارداری اقدام کرده و تست بارداری او مثبت اعلام شده است و مطمئن است که جنین در رحم شکل گرفته حرکت جنین می تواند باعث جذابیت های شگرفی باشد. احتمالا قبل از اینکه این حرکات را احساس کنید تصاویر و صدای قلب جنین را در سنوگرافی دیده اید و برایتان جالب بوده است اما با حرکت جنین قطعا حس جالبی خواهید داشت که واقعا ک مادر شده اید.

به نظر چیزی شگفت آور تر از علائم بارداری احساس وجود حیاتی شوق اور در بدن مادر وجود ندارد. مادری که میتواند فرزندی تربیت کند که برای یک جامعه مفید باشد . تا به حال به این فکر کرده اید که جنین شما یک دانشمند علوم مختلف شود؟ به این اندیشیده اید که جنین شما روزی بتواند مشکلات یک جامعه را حل کند؟ یا اینکه فرزند شما یک قهرمان ملی در هر عرصه ای باشد؟ قطعا یک اتفاق شگفت آور است و برای هر پدر و مادری لذت بخش است. نتنها پدر و مادر بلکه یک جامعه از وجود چنین فردی احساس رضایت دارد.

مردها هرگز نمی توانند احساس یک مادر را درک کنند اینکه جنین شما اولین حرکات خود را به شما اعلام می کند یعنی اینکه من زنده ام و به زودی به دنیای شما محلق می شوم! اما این حرکات میتواند به شما امید دهد که جنین شم سالم است و اگر این حرکات کم یا متوقف شود احتمالا یک مشکلی برای جنین رخ داده است که نیاز است با پزشک خود مشورت کنید.

اولین حرکت جنین و احساس آن
اولین حرکت جنین و احساس آن

اولین حرکت جنین در چند ماهگی است؟

اولین حرکت جنین و احساس آن

لگد زد! آره این اولین کلمه ای است که بیشتر مادر ها به کار میبرند. احتمالا در ۴ ماهگی این حرکت را حس خواهید کرد. اما اگر اولین بارداری شما باشد ممکن است کمی دیرتر متوجه این حرکات شوید. واگر بارداری دوم شماست احتمالا در ۳ ماهگی متوجه این حرکات خواهید شد.

چگونه حرکت جنین را حس کنیم؟

در ۴ ماهگی و بین هفته های ۲۰ و ۲۲ برای اینکه بتوانید حرکت جنین را احساس کنید یک خوراکی شیرین مل کرده و در فضای آرام و بی صدا به پهلو دراز بکشید و سعی کنید با دست خود حرکاتی شبیه به حرکات روده را احساس کنید. البته این حرکات قابل مشاهده نیز خواهد بود.

 

حرکات جنین شبیه به چه حرکتیه؟

این حرکات بستگی زیادی به این دارد که جنین شما مشغول به چه کاری باشد و در چه مرحله ای از نمو باشد. احتمالا باید بدانید که حرکات هر جنین با جنین دیگر فرق می کند و دلیلی ندارد که حرکات جنین شما نیز با جنین خواهر یا دختر عمو یا عمه شما یکی باشد!

اما اولین احساسی که میتوانید تجربه کنید یک لرزش است . درست شبیه حرکت یک پروانه روی بدن یا داخل شکم. سر و صدای شکم یا همان قار و قور کردن آن. دلپیچه نیز گاهی مشاهده می شود و گاهی ضربات کوچک نیز حس خواهید کرد.

بله درست است ؛ هرچه بیشتر از زمان بارداری بگذرد بهتر میتوانید این حرکات را حس کنید.

هرچه جنین شما رشد بیشتری داشته باشد شکم شما نیز بزرگتر می شود و پوست شکم نازک تر از قبل. نگران نباشید اتفاقی برای شکمتان نمی افتد! تنها اتفاقی که می افتد این است که حرکات جنین و ضربات آن را بیشتر و بهتر حس خواهید کرد . اگه جنین شم کمی حرکات رزمی بلد باشد و بخواهد ادای بروسلی را درآورد ممکن است برخی ضربات به دنده های شما برخورد کند! بچه است دیگر نمی فهمد 😀

حرکات جنین چند وقت به چند وقت است؟

گفتیم که اولین حرکات جنین در هفته های ۲۰ به بعد قابل درک است. وقتی مشغول به کاری باشید که حواستان را از جنین پرت کند احتمالا این حرکات را حس نخواهید کرد. معمولا جنین در ساعت های مشخصی از روز فعالیت بیشتری دارد. مثلا وقتی خوابیده اید او بیدار باشد و یا وقتی بیدارید او خواب باشد. هر جنین بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه بی وقفه خواب است و وقتی کسی خواب باشد تکان نمی خورد.

برای اینکه به طور واضح متوجه حرکات جنین شوید بهتر است دارز بکشید و تمرکز خود را روی شکم قرار دهید تا بیشتر و بهتر متوجه حرکات او شوید. البته که اگر دلبند شما شیطنت بلد باشد سعی می کند کمی سر به سرتان بگذارد و با شما شوخی کند (حس شوخ طبعی نویسنده)

آیا باید حرکت های دلبندم را پیگیری کنم؟

قدیم ترها مثلا حوالی حکومت هُوَخشَترَه در ۲۷۰۰ سال پیش ( هوخشتره پدر بزرگ کوروش کبیر (نویسنده چقد شوخ طبعه)) برخی پزشکان نموداری هایی از حرکات جنین تهیه می کردند اما از آنجایی که برخی دیگر از این پزشکان معتقد بودند این نمودارها قابل اعتماد نیست ( به همان دلیلی که خواهیم گفت ) معمولا این روش را جالب نمیدانستند چون حرکات هر جنین شبیه بهم نیست (مثلا بچه شما با بچه برادرتان یک مدل شیظنت نمی کند) .

به هر حال این شمایید که باید فرزندتان را از درون شکم بشناسید. باید بدانید چه می کند و چه دوست دارد و چه ندارد. خلاصه که هرچه تجربه شما در شناخت حرکات جنین کامل تر شود خودتان بهتر از هر کسی متوجه این حرکات خواهید شد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *